Bezinning

Door: Oliver

Na een hele drukke reis voor het werk, waar we een platform geïnstalleerd hebben in Noorwegen en daarna weer terug naar de Zwarte Zee gevaren zijn was ik weer vol goede (klus-) moed naar huis gekomen. Karlijn had het stuurwiel bekleed met leer, zag er super mooi uit! Pakt ook gelijk een stuk lekkerder vast zo.

Dit verlof stond het nieuwe kunststof teak in de kuip op de planning en voor mij het verder aanpakken van de kluslijst met de kleinere klusjes. Tussendoor willen we vooral genieten van het mooie weer en lekker wat varen.

Vaak heb ik gelezen dat een project als dit je helemaal op kan slokken en dat je aan niks anders meer kan denken, dat punt heb ik ook even bereikt. Mijn hoofd zit zo vol met alles wat nog moet gebeuren en alle services die je nodig hebt stellen je eigenlijk allemaal teleur. Je kan het beter maar gewoon zelf doen want er lijkt bij ingehuurde mensen toch altijd een soort desinteresse te zijn om net even dat extra stapje te zetten om het echt af te maken. Dat valt me enorm tegen omdat ik denk dat toch een hoop geld aan ons (kunnen) verdienen als ze ervoor zorgen dat het 100% in orde is en niet 90%. Misschien een gat in de markt, "Jachtservice die wel zijn werk voor 100% goed doet".  Om mijn hoofd een beetje leeg te maken heb ik maar 2 snipperdagen genomen van het klussen, wel even het kluslijstje bijgewerkt uiteraard..

Net nadat ik thuis heb ik de boot gepoetst en daar ben ik de hele dag mee bezig geweest, nog even langs de zeilmaker geweest want de buiskap is opnieuw doorgestikt, nieuwe rolfokhoes en ze hebben vallentassen gemaakt om alle lijnen op te ruimen bij de ingang.

Vorig weekend zijn we zaterdag even naar de Tiengemeten gevaren en daar lekker voor anker gegaan en ons nieuwe speeltje uitgeprobeerd, een heerlijke hangmat.

Afgelopen weekend zijn we wel 3 en halve dag gaan varen, Karlijn was vrijdag om 12:30 al klaar dus heb ik haar gelijk opgehaald en zijn richting de Oosterschelde vertrokken. Op het Volkerak hebben we nog mooi kunnen zeilen, na de Krammersluis alleen de genoa erbij gezet want we gingen maar naar Bruinisse. Zaterdagochtend ben ik nog even gaan kijken bij een electronica speciaalzaak voor de speeltjes die we nog moeten (laten) installeren, een digitale kaart, nieuwe meters en een elektrische stuurautomaat. De offerte volgt nog, en bleek later, die viel een beetje tegen.

Zaterdag geen wind en onze behoefte aan een relax dagje, zijn we naar St. Annaland gemotord. Daar zouden we ome Walter en Dennis 's avonds treffen voor een gezellig avondje samen. We zijn in de Krabbenkreek voor anker gegaan, en later kwamen Walter en Dennis daar bij ons langszij. 's Avonds lekker gebarbecued op de steiger, boodschappen gedaan met het bijbootje, dat is het Caraibische gevoel toch wel een beetje. Ze praten in "Stalland" ook een soort Papiamento dus het plaatje klopte wel. De Bavaria van ome Walter en tante Renata is ook goedgekeurd voor comfort, 10 man kon er in de kuip zitten!

Zondag wilde ik graag zeilen maar tot mijn grote frustratie stond er weer geen wind, we zijn nog even twee uurtjes voor anker gegaan om te zwemmen en daarna stroom mee en beetje wind naar de Krammersluis gezeild. Een beetje irritatie aan boord over en weer omdat ik baalde dat er geen wind zat en Karlijn toe was aan een dagje niks na lange werkweken. We zijn over Volkerak gemotord naar Dintelmond, toen we daar net na vijven aankwamen was er geen havenmeester meer. Hij was op maandag ook afwezig, opzicht bijzonder in het hoogseizoen.. Volgende dag zijn we rustig naar de Volkeraksluis gevaren en ik hoopte wederom nog een paar uurtjes te kunnen zeilen, wederom geen wind. Irritatie toch weer een beetje terug en ik maakte me zorgen dat we op deze manier wel heel erg weinig zeiluren gaan maken in de zomers.

We lagen al om 14:00 terug in de box in Willemstad, boot opgeruimd en naar huis gereden. Die weinige zeiluren baren me een beetje zorgen, zeker omdat Karlijn niet veel vrij meer heeft. We hebben in September nog een weekje samen, en dan is het nog maar af te wachten of het weer dan meezit.. Stof tot nadenken.

Gisteren zijn de mensen van Permateek geweest om het kunststof teak voor de kuip op te meten, ze hopen binnen twee weken terug te zijn om het te komen leggen.

Ik ga ondertussen verder met een budgettering en timing voor de periode op de wal en het inplannen van electronica installatie. Ohja, de hele electra aan boord moet nog gebeuren, er moeten nieuwe vloeren in, het interieur moet opgeschuurd worden, de grote luiken moet nog gemaakt worden, aan dek moet nog een hoop vervangen worden, gaan we de verstaging vervangen, hoe ga ik de windvaan installeren, willen we überhaupt een windvaan?, waar moeten we heen voor een spoiler voor de zonnepanelen, wat hebben we daar verder voor nodig, zijn de accu nog wel goed genoeg?, moeten we nog andere zeilen laten maken?,

Je begrijpt: een vol hoofd.