Zomer voorbij

Door: Oliver

Inmiddels zit ik op Istanbul vliegveld te wachten op de volgende vlucht om weer aan het werk te gaan. Even een moment om terug te kijken of de afgelopen weken.

Het is ongelooflijk maar ik heb de afgelopen 4 en halve week alleen maar 25 graden en meer gezien en dat was aan de klusmoed te merken, het dek schuren bij 33 graden is toch echt niet aan mij besteed. Uiteindelijk ben ik halverwege gekomen, Karlijn gaat de andere helft doen in de komende weken zodat in September het teakdek erin gelegd kan worden.

Afgelopen donderdag heb ik samen met Marijn en Esther gevaren en vrijdag t/m zondag ben ik met Karlijn naar de boot geweest, zaterdag zijn we vertrokken richting Stellendam en er was veel wind voorspelt maar daar merkten we de eerste uren niet veel van. We dobberden langs de Tiengemeten en daarna kwam er een lekker windje, alles strak en ineens een klap. Ik keek verschrikt naar boven want ik vreesde iets met de verstaging maar ik zag dat het grootzeil bij het onderlijk uitgescheurd was. Als een geolied team hebben we toen snel het eerste rif erin gelegd zodat we verder konden zeilen en uiteindelijk toch genoten van een heerlijke zeildag. Net op tijd aangekomen in Stellendam want toen waaide het wel erg hard.

Eenmaal afgemeerd zagen we enorme hopen zeewier op de steigers liggen, een gek gezicht en niet zo prettig als al dat dikke wier rondom je boot drijft. Maar dat waren zorgen voor later, we lagen heerlijk en lekker geborreld. Avond afgesloten met een lekker etentje op de haven, onze laatste avond samen goed afgesloten.

Volgende dag ging Karlijn de boot uit de box varen nadat we eerst een half uur met de pikhaak al het wier weg gehaald hadden rondom de boot. Wind dwars op en de draai kwam er niet lekker in dus Karlijn moest even een keer extra steken in een andere box, super goed gedaan dus was een fijne manoeuvre. Ik ben trots.

Aangekomen in Willemstad moesten we de boot klaar maken voor een tijdje zonder vaartochten, dat duurde nog wel even om alles weer op te ruimen. En voor het eerst de boot achteruit in de box gelegd hier, omdat de box alleen een meerpaal aan lij heeft is dat nogal lastig om hem netjes neer te leggen maar eind goed al goed.

Daarna nog even gebarbecued bij collega's van Karlijn en ze heeft me afgezet op het station in Breda. Ik kan weer aan boord om ons nieuwe grootzeil te gaan verdienen, de emails naar de zeilmakers zijn inmiddels verstuurd.