Vakantie en de rust zoeken

Door: Oliver

Thuis gekomen en we de financiële puzzel samen gelegd hadden was ik begonnen met een grote poetsbeurt van de boot. Ome Walter en Tante Renata lagen ook in Willemstad voor de gezelligheid, Karlijn zat op dat moment nog in Malawi (of all places). Ik had dan ook goede moed om de stuurautomaat in te gaan bouwen en werkende te hebben voor de vakantie zodat we eens een nacht door konden varen. Ook had ik de AIS transponder geïnstalleerd zodat we zichtbaar zijn voor andere schepen en op de website Marine Traffic (zie ook bij 'Contact" hoe je ons kan volgen).

Dat werd een klein drama met die stuurautomaat, niks past en deze boot is totaal niet gemaakt voor een onderdekse automaat. Ik moest de boot op snijden om bij het stuurkwadrant te kunnen en vervolgens paste het allemaal niet, gelukkig kwam Arie maar weer eens to the rescue, zonder Arie hadden we toch een hoop meer problemen gehad. Met de stuurstand ben ik naar zijn werkplaats gereden en heeft hij de bevestiging voor de automaat op de stuurram gelast.. Happy days, terug naar de boot en passen. Long story short; past niet. Opnieuw, weer met de stuurstand naar Arie gereden, eraf geslepen en op een andere manier bevestigd. Dat moet gaan passen. Volgende probleem, de feedback sensor die meet hoeveel roer je geeft.... No way om dit netjes in te passen waar ik hem vast kan boven.... Uiteindelijk zat ie, maar geeft niet goed door. Tegen de tijd dat dit probleem getackeld was waren we klaar om op vakantie te gaan. Automaat netjes in de doos in een hoekje gelegd en even vergeten maar, doen we onderweg wel...

Zaterdag hebben we eerst maar eens uitgeslapen want dat was voor ons allebei vrij lang geleden, 'smiddags naar de boot en opruimen. 's Avonds kwamen Denise en EP borrelen en hebben we gegeten in Willemstad. Zondagmiddag zijn we vertrokken naar Stellendam, nieuwe dieseltank vol en met windkracht 4-5 naar Stellendam geblazen.

Na uurtje zeilen rook ik toch wel een hoop diesel eigenlijk, we vonden een plasje net naast de bank........... Happy days. Maar door gezeild en kijken we later wel naar. We waren pas rond 1930 in Stellendam dus de biertjes op tafel en de dieseltank doen we morgen.

Eerste keer naar zee, sluis van Stellendam en dan naar Scheveningen. Mooie wind dus we konden met 7-8 knopen naar Scheveningen zeilen, ohja: weer een plasje diesel.... In Scheveningen hadden we nog plek gelukkig maar daarna vulde de haven zich helemaal op, leuk gezicht. 's avonds kwamen Mirte, Menno en de Akertjes langs want die kampeerden in de buurt. Samen gegeten en geborreld. Daarna zijn we naar IJmuiden gezeild, de perfecte zeildag met een bakstag wind 3 beaufort..... Lekker in de zon gelegen en heerlijk gevaren. De dag erna stormde het dus hebben we lekker boekjes gelezen en wat kleine klusjes gedaan aan de boot. Dieseltank voor het gemak even vergeten.

We wilden donderdag graag door naar Den Helder maar het waaide wel wat hard, toch gegaan. Windkracht 5 en golven van 1,5-2meter zorgde voor een wild ritje, op alleen de fok hebben we dik 8 knopen gelopen. De boot heeft zich bewezen in deze. In Den Helder hebben we weer wat geklust, museum bezocht en uitgeslapen. Het vakantie ritme begint te komen.

Gisteren van Den Helder naar Texel gezeild, 8 mijl dus een uurtje. Weer diesel, en een kat die naar diesel rook. Heb ik toch maar gelijk na aankomst alles nagekeken en het zou opgelost moeten zijn.......

Eens kijken wat de komende twee weken ons gaan brengen, we opteren voor rust en genieten. Waar we komen zien we wel, maar we plannen om morgen naar Vlieland te varen.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Henri (zondag, 04 augustus 2019 15:47)