Twee werelden

Door: Karlijn

Het laatste stukje wat Ol heeft geschreven is alweer van 1,5 week geleden. Vanuit hier schrijf ik gelijk even verder, hopelijk vergeet ik niks want er is alweer een hoop gebeurd.

De volgende ochtend om 5u staat onze wekker en om half 6 varen we de haven uit. Buiten is het meteen vrij heftig, hoge golven en meer wind dan was voorspelt (16/17kn). Gelukkig hadden we ons rif er al in gezet want anders was het nog een stuk  moeilijker geweest. Buiten de haven van Dieppe is het altijd wat onrustig dus we hopen als we wat verder zijn dat het bijtrekt. Als ik een uur later bij Ol aangeef dat ik misselijk ben zie ik bij hem ook een wat zorgelijke frons. We kijken elkaar aan en beslissen dan ook zonder wat te zeggen rechtsomgekeerd te gaan en nog maar een nachtje in de haven van Dieppe door te brengen. Om half 8 lagen we weer vast en zijn we terug ons bed in gedoken. Onze eigen grenzen moeten we nog wat leren kennen, was weer een wijze les en doen we niet meer.

Als Ol 's middags naar het weer zit te kijken zien we dan over 2 nachten het weer bijtrekt en het een perfecte nacht zou zijn om voor de eerste keer een nachtje door te varen. Ik wil dit ook graag een keer doen voor we de golf van Biskaje oversteken en we er gelijk 3 achter elkaar gaan doen. We horen om ons heen wel dat 1 nachtje heel vermoeiend is en je beter meerdere nachten kan doen maar besluiten toch dat het een goede oefening zou zijn. In Cherbourg waar we dan naartoe varen kunnen we dan even lekker uitrusten en bijkomen.

We doen dan ook flinke inkopen en ik heb het avondeten voor de nacht al voorbereid zodat het alleen nog opgewarmd hoeft te worden. 's ochtends zijn we allebei wat gespannen na ons vorige avontuur maar hebben er allebei ook zin in om even wat mijlen vooruit te kunnen. We hebben eigenlijk een heerlijke dag en ondanks dat het wat fris is schijnt de zon lekker en hebben we een mooie tocht gedaan. 's avonds gaat Ol als eerste slapen om 22.00u zodat ik de eerste wacht doe en Ol neemt me over om 1u. Dan merk ik eigenlijk dat het allemaal nog heel rustig gaat, mooie zonsondergang en helder gaan we de nacht in. Als de zon onder is wordt het wel echt koud en mijn zeilpak met thermo kleren eronder hebben het moeilijk om me nog warm te kunnen houden. Gelukkig had Ol nog voor hij naar bed ging nog wat water gekookt en in een thermosfles gedaan dus ik kon nog goed opwarmen met een theetje. Tegen 12u is Ol weer op en heb ik moeite met tegen zijn slaap vechten, gelukkig mag ik dan even 3u naar bed en om 6u staat mijn wekker weer voor mijn 2e wachtje. Ook dan heb ik het helaas heel koud, daardoor was het best zwaar want ik moest mezelf 3u wakker zien te houden terwijl ik eigenlijk niks anders kon doen dan voor me uit staren. Ol leest veel maar voor mij was dit veel te koud en ik kon alleen maar met mijn handen in mijn zeiljas zitten, ik was dan ook maar wat blij toen Ol weer wakker was en ik terug naar bed kon. Als ik dan net 1,5u slaap hoor ik Ol alle zeilen inpakken en de motor aanzetten, we hoeven dan gelukkig nog maar een klein stukje en ik doezel gelijk weer even weg. Als ik het motor alarm hoor ben ik in 1 klap weer klaar wakker. Nog een aantal keer gaat de motor aan en uit en hoor ik Ol roepen of ik toch uit bed wil komen om te kopen helpen. Koelvloeistof is leeg maar na bijvullen weer heel snel leg. Ergens een lek en heel de bilge is volgepompt met koelvloeistof (daarbij een klein diesellek dus een bende). De wind valt ook volledig weg en gelukkig hebben we de stroom nog mee waardoor we nog 1kn de goede richting in varen, wel even wat lichtelijke paniek want de stroom zou snel omdraaien en dan zouden we de verkeerde kant op draaien. Lek was na rustig nadenken gelukkig vrij snel gevonden en Ol heeft het kortgesloten zodat we uiteindelijk nog rustig op de motor de haven binnen konden lopen.

From la hague to cape levy the shore line curves inwards to bracket the great port, which is like a bridge between two worlds: Cherbourg.

De eerste dag in Cherbourg is een klusjes dag, Ol gaat op zoek naar de juiste slangen en zorgt dat alle diesel en koelvloeistof uit de boot weg is. Ik ben een halve dag bezig met de was (ja een halve dag) en daarna gaan we naar de Hypermarche. 's middags gaan we naar een museum: Cite de la mer. Hier lig de grootste onderzeeboot die toegankelijk is voor publiek en er is een titanic tentoonstelling. Heel indrukwekkend gemaakt en Cherbourg is de laatste haven die ze aan deden voor ze zonken, dit had wat extra lading dus. De hele vertrek hal waar al de mensen doorheen zijn gegaan bestaat ook nog en met heel veel foto's is het heel bizar allemaal, zeker omdat je het alleen maar kent van de film.

De onderzeeboot (Redoutable) was ook heel interessant. De boot werd vroeger gebruikt om raketten mee af te voeren tot 16 raketten tegelijk. Daarbij werd deze boot ook voortgedreven door nucleaire energie, indrukwekkend dus!

Op instagram volg ik nog een hoop andere vertrekkers en als we zien dat een andere boot ook in Cherbourg aankomen stuur ik gelijk een berichtje. Ze komen ook gelijk nog even langs met hun bijbootje en 's avonds drinken we nog even een roseetje met ondergaande zon. Ze varen met een catamaran dus we vragen ook vrij brutaal of we even mogen kijken, dat mag gelukkig. Wat een ruimte!!

Daarna is het weer tijd voor vertrek, omdat ik het zo koud heb gehad de vorige nacht doorvaren wil ik dit liever niet nog een keer als het niet hoeft. Ol zoekt daarom een andere route als hij aanvankelijk gepland had. Om de hoek bij Cherbourg ligt nog een mooi haventje en dat is dan ook ons volgende plan. Als we 's morgens optijd wegvaren om het tij te halen krijgen we weer vrij snel cooling alarm (opnieuw....) en draaien we weer om de eerstvolgende steiger weer te pakken. De slang die Ol had gebruikt voor de kortsluiting zat een knik in.... Als we 1,5u later dan gepland (na opruimen van alle koelvloeistof weer), weer wegvaren ook dan opnieuw weer alarm. Ik trek het fok er snel op zodat Ol de tijd heeft om het even te bekijken. Slang eraf gesprongen... Meer pech dachten we op deze dag niet meer te kunnen hebben dus als koelvloeistof weer bij is gevuld en we gewoon weer kunnen varen besluiten we toch door te zetten naar de volgende haven. Als we dan eindelijk kruisend op de kop zijn aangekomen hebben we ondertussen 4kn stroom tegen en we lopen er maar 5 vooruit aan de wind, we zien dan ook de hele tijd dezelfde boei voorbij komen. Scheldend (Ol vooral) draaien we toch maar weer om en gaan we in een mooi baaitje (Omonville) aan een mooring liggen omdat helemaal terug naar Cherbourg ons toch wat te ver gaat.

Onze nieuwe vrienden van de Gwelan komen daar 's avonds ook aan en we besluiten met hun de volgende dag 80 mijl naar Lezardrieux te varen. Na alle pech van de vorige dag hebben we deze dag toch nog heerlijk gezeild en de Gwelan hebben wat mooie zeilende foto's van ons gemaakt. Dit is gelukkig wel bevredigend na alle ellende weer van de afgelopen dagen. Omdat ik een weddenschap heb verloren moest ik vandaag de BB opblazen. We zagen dat een stukje verder een kasteel was en zijn dan ook met BB een stukje de rivier opgevaren. Het was PRACHTIG! Tussen de heuvels door en van het uitzicht genoten met een biertje. We zijn tussendoor onwijs aan het genieten van alles om ons heen, elkaar en het zeilen.

Op naar nog meer genieten, mooie plekken en minder pech!

Reactie schrijven

Commentaren: 18
  • #1

Henri (vrijdag, 17 juli 2020 23:54)

3 uur lang voor je uit kijken....wat zullen jullie zen terug komen. Liefs

• #2

Ben de Bont (zaterdag, 18 juli 2020 00:48)

Mooie vertelling Karlijn, we kunnen het bijna letterlijk meebeleven.
    Goede vaart verder !

• #3

annie van den aker (zaterdag, 18 juli 2020 09:23)

leuk om weer een verslag te lezen.mooi verhaal maar wat een ellende met die motor.
    hopelijk is dat nu afgelopen.ga nu maar lekker genieten.liefs oma annie

• #4

Ad van den Aker (zaterdag, 18 juli 2020 09:53)

Ol en Karijn is het niet verstandig de motor eens goed na te laten kijken , ik denk dat dat een hoop rust zal geven zeker met het oog op wat komen gaat m.b.t. de oversteek
    Hoe dan ook toch ook wel een hoop leuke dingen als ik de foto's zie.
    Wens jullie alle goeds en probleemloze reis verder . XXX

• #5

Joke (zaterdag, 18 juli 2020 18:06)

Spannend en heel leuk om te lezen.Ik lees het Frits voor en laat de foto’s zien, ik hoop dat hij er iets van mee krijgt . Voor mij is jullie verhaal een heerlijke afleiding. Knap zoals jullie de mankementen oplossen, Toppie

• #6

Mutti (zaterdag, 18 juli 2020 20:00)

Prachtige verhaal en schitterende foto's.
    ja beetje pech , dat wel. Maar niemand heeft gezegd dat het allemaal feest zou worden.
    Ben benieuwd hoe de route nou verder loopt met aangepast reisschema. We volgen jullie dagelijks op de voet.... Of ja op de voet ….. op de druppel ( zee ) water. James krijgt wat meer durf he. Stoere scheepskatten.

• #7

Mutti (zaterdag, 18 juli 2020)

Mooi verhaal en schitterende foto's
    Ja ……….en er gaat wel eens iets mis. Niemand heeft gezegd dat het alleen maar leuk zou zijn. Ben benieuwd hoe jullie de reis gaan vervolgen nu de route toch een beetje veranderd is. Behouden vaart , Kus Mam

• #8

Pap (zaterdag, 18 juli 2020 22:29)

Mooi geschreven Karlijn en ook blij dat we niet alles gelijk meekrijgen als er eens iets misgaat. Behouden vaart

• #9

Pierre (zaterdag, 18 juli 2020 22:41)

Wat een spannende belevenissen ! Toch voorzichtig zijn !

• #10

Job (zaterdag, 18 juli 2020 23:37)

Never a fulltime moment!! �

• #11

Job (zaterdag, 18 juli 2020 23:38)

Dull!!!

• #12

Dees (zondag, 19 juli 2020)

Pittig om je niet te verliezen in het sjaggarijn van kou of een mankement wat zich meerdere keren voordoet.....ahhhh die koelvloeistof. Ik besef steeds meer dat dit is wat varen is; brandjes blussen en weer verder GENIETEN. Sterk hoor zo samen! X

• #13

Marino (zondag, 19 juli 2020 10:00)

Weldra zullen alle problemen uit de wereld zijn. De boot wordt telkens beter en je kent hem straks op je duimpje. Geniet van alle pracht , en het avontuur. ��

• #14

Karen Lagerweij (maandag, 20 juli 2020 00:06)

Wat een prachtig (en zó herkenbare) verslag, Karlijn! Fantastisch dat jullie samen dit avontuur zijn aangegaan. Geniet er van en een hele mooie reis toegewenst!!! xKaren

• #15

Carla (maandag, 20 juli 2020 12:57)

Mooie foto's en ondanks wat motorpech weer een hoop beleefd. Geniet en pas goed op elkaar, ik kijk uit naar jullie volgende blog.

• #16

Terry (maandag, 20 juli 2020 21:22)

Knap hoor Karlijn en Oliver, zeker als ik lees dat je even misselijk werd Karlijn. Poeh... ik zou 1 haven al niet halen, laat staan jullie fantastische avontuur. En de was gedaan, een halve dag, tja moet ook gebeuren he! Geweldig om dit te lezen. Nog een behouden vaart, en volgens mij gaan jullie via Bretagne. Daar is onze dochter nu op vakantie en wist ik van mutti.

• #17

Walter en Yvonne (donderdag, 23 juli 2020 22:17)

Weer een mooi verhaal, leuk om te blijven volgen zo.
    Hopelijk hebben jullie verder geen materiaal pech.

• #18

Ine (zaterdag, 25 juli 2020 15:29)

Alles tot in de details gelezen! Heel spannend allemaal hoor.
    De Titanic tentoonstelling zal inderdaad heel indrukwekkend zijn. Vorige week de film nog weer eens (gedeeltelijk) gezien; blijf het toch heel akelig, soms niet om aan te zien, vinden!