Death coast

Door: Oliver

Wederom super veel reacties op onze vorige blog, echt leuk! Een vraag waarom we de zeil & motor saga details weglaten kunnen we wel beantwoorden vonden we. Het meerendeel van onze lezers is vooral geïnteresseerd in wat we meemaken, het gevoel daarbij en natuurlijk de plekken die we bezoeken. Ook wil ik niet al te docerend overkomen, er zijn al genoeg zeilers die dat doen. We zijn er wel achter dat er meerdere waarheden zijn en dat je het vooral op je eigen manier moet doen.

We zullen er wat meer zeil details ingooien vanaf nu. Ook wel leuk voor onszelf om ooit terug te lezen.

We waren gebleven bij het wachten op een onderdeeltje voor de motor in A Coruña, die kwam uiteindelijk woensdag maar we hadden nog iets nodig dus het werd vrijdag. Vrijdag ben ik met de bus naar de andere kant van de stad gegaan om het op te halen en ik heb gelijk een hele rits filters meegenomen want de eerste periodieke onderhoudsbeurt voor de motor zit eraan te komen, dat zijn de (brandstof- en olie) filters en olie vervangen. Uiteindelijk merken we een ander probleem op aan de motor en zijn we vrijdagmiddag en zaterdag aan het sleutelen, niet onze hobby maar uiteindelijk denken we dat het probleem opgelost is.

Enorm leuk is dat er weer een vertrekkers boot, Sanuti, bijna naast ons is komen liggen. Emma & Roger komen uit Antwerpen en we kenden ze al via de socials, een praatje gemaakt en afgesproken om nog een borrel te drinken. Ook Niels & Greetje van de Black Moon komen 's avonds een borrel drinken dus we zitten met 3 stellen van onze leeftijd en hetzelfde ritme uitgebreid te kletsen over het reilen en zeilen van ons 'nieuwe' leven. We hebben vaak gelezen over het 'zeilende dorp', we snappen nu heel goed wat er bedoeld wordt en het is fijn om met mensen te overleggen die tegen (min of meer) dezelfde problemen aanlopen en je ervaringen te delen. Het gaat gelukkig niet de hele avond over ankers, bulletalies en ander zilt geklets maar ook over onze nieuwe levensstijl. Natuurlijk ontbreken ook de sterke verhalen niet waarvan ik er ook een paar voor mijn rekening genomen heb uiteraard.

Zondag kunnen we dan vertrekken uit A Coruña na tien dagen, we hadden er 5 a 6 gepland voor onderhoud en culture uitstapjes dus we zijn blij om te zeilen te hijsen. Normaal staat hier de wind uit het noorden maar we hebben een week zuiden wind, dus we moeten kruisen naar onze volgende stop Ria de Corme y Laxe (28 mijl / 50 km) . Voorspelling was 12 knopen wind dus we verwachten een lekker relaxed tochtje, vertrek hadden we inderdaad een mooi windje en een klein zonnetje. Halverwege werd het wat donkerder en heel voorzichtig leggen we onze zeiljassen klaar, de windmeter gaat omhoog en we maken het eerste rif van het grootzeil klaar en nog geen 5 minuten later kan het rif erin. Tijdens het zetten trekken we hem door naar rif 2 want het werd maar donkerder, inmiddels hebben we allebei ons zeilpak aan en stuiven we richting Islas Sisargas. Dit is een vogelreservaat en het wemelt van het leven.

Hier begint de Costa da Morte, de Death Coast, klinkt luguber maar deze kust is zo genoemd omdat er in het verleden vele schipbreuken zijn geleden. De rotsen langs de kust, de harde wind (voor de zeilers: de lagerwal) en het feit dat de Atlantische Oceaan hier vol op de kust beukt maakt het een stukje vaarwater waar je goed op moet letten, voor ons valt het gelukkig mee en met de moderne navigatiemiddelen wordt het ons wat makkelijker gemaakt.

Nadat we Islas Sisargas gepasseerd zijn is de bui voorbij en kan er weer wat zeil bij en we eindigen motorend. Het anker plonst om 19:30 na 37 mijl op het log en de laatste 3 uur in de stromende regen. We zijn de enige zeilboot in Corme, een visser wijst ons een goede ankerplek in het Spaans. Hij lust ook appels en heet Juan (weet u nog?!). Morgen verder besluiten we, John de Bever brult door de speakers en we krijgen de lach niet van ons gezicht.

We slapen uit en na het checken van het weerbericht maken we rif 1 klaar in het grootzeil en vertrekken we richting Camarinas, een kippenstukje van 20 mijl (=36 km). Het is weer tegen de wind in en bij de eerste kaap (Cabo Vilan) zien we achter ons een groepje dolfijnen, we gaan overstag en zeilen de Ria Camarinas in ondertussen kan het volle grootzeil op. We zien onderweg prachtige luchten voorbij komen, ik ben enthousiast en Karlijn vind het wel prima. Het anker plonst voor een prachtig strandje net voorbij het vissersdorpje Camarinas.

Tijdens het opruimen trekt het helemaal open en we zetten Bitterballen Bertje snel over de muur (in het water) en gaan met Kaat (de poes) in de tas naar het - toen nog lege- strandje. Als we aankomen zien we een groepje jongens met een hond aankomen, we zijn benieuwd, maar we gaan in een hoekje liggen en Kaat gaat op avontuur. Na een kwartiertje heeft ze het wel gezien en komt ze bij ons liggen. We zien de Black Moon ook binnen lopen en ze komen naast ons voor anker liggen.

Dinsdag en woensdag is veel wind voorspelt dus we willen ons verplaatsen naar de jachthaven van Camarinas. Als we het anker ophalen kunnen we een heel weeshuis voorzien van zeesla, het zeewier vliegt ons om te oren als ik het wat al te ongeduldig van het anker af schraap. De jachthaven is een heel schattig haventje met een havenmeester in een soort tuinhuis. We komen om 12:00 aan en hij is met siësta, ik ga om 16:00 eens kijken maar niemand, om 17:00 was ik toch ook nog wel te vroeg maar om 17:30 zie ik het deurtje open staan. Ik loop erheen en in mijn beste Spaans en zijn slechtste Engels zijn we het snel eens, ik moet even zitten op het bankje zodat hij de paperassen kan verzamelen. "Effe rustig aan Jan Kaas met je Hollandse gedoe" meen ik eruit op te maken.

Onze goedkoopste haven tot nu toe en je krijgt een sleutel van het toilet gebouw, houdoe en bedankt zei hij geloof ik. De wind is inmiddels aardig aangetrokken tot windkracht 6-7 en het regent. Gelukkig is het Champions League!

Vandaag waait het behoorlijk, uitschieters naar 40 kts (74km/u). We maken de boot schoon, lezen een boek, kijken een filmpje en spreken af voor een dinertje met de buren. Zo slecht is het allemaal niet!

We hopen snel weer het water op te kunnen maar voorlopig staan er 3 - 4m zee buiten, de volgende bestemming is Cabo Finisterre, wat de "Kaap Einde van de Wereld" betekent. Ik ben hier al heel erg vaak voorbij gevaren en je moet je melden bij de vuurtoren dus ik kijk er naar uit om deze eens van dichtbij te bekijken!

Tot snel weer!

Reactie schrijven

Commentaren: 16
  • #1

Roger Hermans (woensdag, 19 augustus 2020 16:33)

prachtig om steeds weer jullie verhaal te horen.

• #2

Pascale V. (woensdag, 19 augustus 2020 16:59)

Heb weer genoten van jullie verhaal, wat hebben jullie toch een relaxed leven�heerlijk om zo te kunnen genieten!

• #3

Sonja en Piet ⛵enjoy (woensdag, 19 augustus 2020 17:13)

Wat een leuk verhaal weer en wat maken jullie toch veel mee! Super om te lezen
    Veel plezier in espana �

• #4

Henri (woensdag, 19 augustus 2020 17:35)

Echt leuk.
    Jammer dat je die Spanjaarden met houdoe en bedankt en Jan Klaas nog niet met Spaanse repliek kunt voorzien. Keep on studieing.

• #5

Mutti (woensdag, 19 augustus 2020 18:43)

Weer een schitterend verhaal ….. "kaap einde van de wereld "dat klinkt niet lekker. Voorzichtig doen he , wees zuinig op elkaar !!! groetjes uit zonnig Hulst

• #6

Chantal (woensdag, 19 augustus 2020 19:47)

Heel veel groetjes van Sander, Robin, Julia en Brent. En natuurlijk van mij, wat leuk om jullie verhaal weer te lezen!

• #7

Nicole & Carlos (woensdag, 19 augustus 2020 20:34)

Mooie sfeerbeelden, schitterend verslag!
    Leuk om jullie avontuur te mogen meemaken.

• #8

Joke (woensdag, 19 augustus 2020 21:24)

Wederom geweldig , genieten en nu met Koeman als trainer van Barca kan het niet meer fout gaan....

• #9

Ajaker@home (woensdag, 19 augustus 2020 22:06)

Leuk verhaal weer ol
    Gezellig om te kunnen volgen.we kijken weer uit naar het volgende verslag.veel plezier en ben voorzichtig.en als het gevaarlijk wordt :doe je zwemvest aan .liefs (oma) anniexxx

• #10

Marianne en Leo (donderdag, 20 augustus 2020 08:39)

Wat een prachtige ( maar ook spannende) reis hebben jullie toch. We genieten elke keer weer van jullie verslag en prachtige foto’s.
    Goed op elkaar passen hè!�

• #11

Dees (donderdag, 20 augustus 2020 11:38)

Klusserdeklusserdeklus....Misschien ga ik ooit nog eens begrijpen waarom (de motor van) een boot continue om onderhoud vraagt en van een auto niet. ;)
    Wat ik vooral lees is dat jullie het zo goed stellen. Het leven in het moment zit er al goed in. Ik vind het KNAP!
    Wij gaan de komende weekeindjes naar Baarle Nassau, ook niet mis...... haha, we gaan jullie bezoekje missen.
    Het ga jullie goed kanjers.
    XXX

• #12

Thea. (donderdag, 20 augustus 2020 18:17)

Met plezier lees ik over jullie belevenissen,waardoor ik die vervelende coronatijd even vergeet want die lijkt in jullie leven geen rol meer te spelen.
    Liefs, ik kijk uit naar het volgende verslag.

• #13

erik (donderdag, 20 augustus 2020)

wat een geweldige foto's.

• #14

Pap (donderdag, 20 augustus 2020 20:58)

Weer prachtige verhalen op jullie ongelofelijke trip, geniet er van met z'n 2-tjes en tot binnenkort

• #15

Carla (donderdag, 20 augustus 2020 23:27)

Alweer een mooi verhaal, volgende keer een heerlijke zeesalade met wat Sushi erbij, Hasta luego.

• #16

Tieleke (zondag, 23 augustus 2020 10:44)

Ik sluit me aan bij de vele reacties! Erg leuk en ook spannend om jullie belevenissen te lezen. Geniet van jullie bijzondere reis, maar zo te lezen en te zien doen jullie dat zeker!