Adiós Galicia

Door: Oliver

Onze laatste week in Galicië is aangebroken om te beginnen met een toeristische trekpleister: Combarro, een stadje bekend van de Almejas (Almeixas), voor ons venusschelpen. Maar ook van de typische "horreos", dit zijn stenen 'schuurtjes' op een verhoging met op beide punten een kruisje. In Combarro stan deze aan het water omdat ze in dit van origine vissersdorp ook als aanlegsteigers werden gebruikt. Het lijkt alsof we in een andere wereld terecht komen na een uur de Ria in te zeilen. Van het vulgaire Sanxenxo naar Combarro waar de toeristen ineens gelokt worden met een smaakje cultuur, die cultuur die vervolgens zo uitgemolken wordt dat je je alsnog een beetje gebruikt voelt. Overigens is hier niks van te merken als ik met 12 kilo stinkende was naar de Lavanderia (wasserette) op zoek ben. Je ziet ze denken, "dat klopt niet helemaal die blonde vink met zijn waszak". Emancipatie in Nederland, zo ver zijn ze hier nog niet. De mannen liggen half lam in de tuin terwijl de vrouwen alles verzorgen...

Van Sanxenxo naar Combarro is maar een uurtje zeilen, we ronden het eiland Tambo en de wind valt grotendeels weg. Terwijl we wat geinen struikelen we nog bijna over het anker van een Duitser die ons fijntjes toejuicht: "Very good course!". Wij zwaaien vrolijk terug om later erachter te komen dat we niet langs een visserboeitje voeren maar tussen die boot en zijn anker..... Foutje, entschuldigung!

De spijker zakt in de modder en we liggen vlakbij het dorpje Combarro, we doen de was en 's avonds netjes het dorpje in om te gaan eten. Als we met Bitterballen Bertje de haven invaren zien we nog bekenden en drinken nog even een biertje aan boord bij Koen en René. Daarna gaan we op zoek naar ons terras voor de Almejas! We eten samen met Merijn, Mirjam en Sophie van Fleur de Lis maar de Almejas ontbreken op de kaart! Toch een leuke avond gehad met lotgenoten.

De volgende dag trekken we de spijker uit de slik en zeilen we naar een prachtig baaitje in de Ria de Vigo, Enseada da Barra, een mooi strand en goede beschutting voor de NW wind die we verwachten. Op het moment dat we het anker laten zakken doet een goud kleurig jacht van 22 meter hetzelfde, we draaien naar elkaar toe en liggen wel erg dicht bij elkaar. Die mensen lijken zich niet druk te maken, dus doen wij in ons notendopje dat ook maar niet. We genieten van het uitzicht en maken het onszelf makkelijk voor de rest van de dag.

Na een onrustige nacht waarbij de boot alle kanten op gaat en het water flink onder de kont klotst varen we op tijd richting Vigo. We willen op tijd in de jachthaven zijn zodat we optimaal gebruik maken van één nachtje betalen, als we om 10:30 aankomen krijgen we een plekje en wat onduidelijke instructies. We zien wel, we maken de boot schoon, boodschappen, doen de rest van de was, ruimen op en zorgen dat alles weer spic en span is aan boord voordat we de stad in gaan. We liggen midden in het centrum en het bruisende van de stad zorgt ervoor dat we energie voor tien hebben. Karlijn komt terug van het toiletgebouw met een vervelend bericht: "Écht ranzig!". Het beloofde zwembad en turkse sauna zijn ook dicht......... Lekker dan.

We laten ons niet uit het veld slaan en nadat opruim en schoonmaak woede getemd is gaan we in het winkelcentrum wat eten en ons vergapen aan de nieuwste televisies, we kiezen er één uit voor als we weer een normaal leven hebben en lopen de oude stad in. Van een oud collega hebben we wat tips ontvangen en via het terras en de winkelstraat lopen we naar een oud fort vanwaar je de hele stad kan zien. Een fantastische plek waar we wat foto's maken en snel weer het bruisende deel van de stad in duiken om te borrelen.

Van Vigo varen we vervolgens naar de overkant van de Ria, Cangas, waar ik heb afgesproken met een collega die hier woont. Hij komt ons halen met zijn auto en we relaxen bij zijn zwembad en zijn huis met fantastisch uitzicht. Andres en ik spelen ook nog twee potjes Fifa, wat heb ik dat gemist!!! Ik verlies ook twee keer.. Dat knaagt..

De volgende dag zeilen we van Cangas naar Islas Cies. Deze eilanden groep is wereldberoemd in Galicië! En het mag gezegd worden, dit was een stukje paradijs! Het bestaat uit drie eilanden, onstaan door vulkanische activiteit miljoenen(?) jaren geleden. Het is een prachtige mix met groen, parelwitte stranden en turquoise water. We gaan voor anker naast Fleur de Lis en later sluiten mede vertrekkers Black Moon en Sanuti ook nog aan! 's Avonds drinken we samen op het strand tot de zon onder gaat, dit is het echte 'cruisers leven'!

De volgende dag gaan Karlijn en ik het eiland goed verkennen, we lopen beide wandelroutes en lunchen halverwege met uitzicht op de boot. Het is werkelijk een paradijs, kijk en oordeelt u zelf aan de hand van de foto's. Uiteindelijk staat de teller op bijna 16km en zoals voorspelt staat er inmiddels windkracht 5-6 in de baai. De boot ligt te trekken aan haar anker en we maken alles snel klaar voor een tochtje van anderhalf uur naar Baiona. We zeilen met windkracht 6 op alleen de fok richting Baiona waar de wind wegvalt zodra we de geul in draaien. Als we de boot vastknopen in de marina worden we geroepen voor een biertje, we zetten de motor nog even uit en stappen aan boord bij Alex en Anne op de Point Barrow. Ze gaan voor onbepaalde tijd weg en willen de Noord-West passage varen, ik ben jaloers en droom over nieuwe plannen en doelen.

We zien Kaat (de poes) voorzichtig scharrelen op de steiger en Karlijn gaat even kijken, ze besluit te proberen om op de Fleur de Lis te springen.............. Dat blijkt te hoog en de valt in het water! Karlijn is er op tijd bij maar het enige wat wij horen is een enorm gemiauw maar ze is uit het water na een zwemlesje!

Eigenlijk had ik in Baiona nog rond willen kijken maar de biertjes zakken tot in mijn tenen en we eten pas laat dus het komt er niet meer van. Baiona wordt in de pilot (vaargids) omschreven als volgt; "First town to hear that Columbus had discovered the New World". De fascinatie van die zin waar zoveel spannends in zit, het doet me wat! Ik zal jullie het verhaal dan ook niet onthouden, alle "instaproof habibis" kunnen dit denk ik skippen:)

Columbus en Baiona
Op 1 Maart 1493 kwam de Pinta aan in Baiona met het nieuws dat Christopher Columbus de Nieuwe Wereld had ontdekt. Baiona was het eerste dorp dat dit zou horen en daar varen ze nu nog steeds wel bij. Er ligt een replica van de Pinta in de haven en het trekt veel toeristen.

Christopher Columbus vertrok op 3 Augustus 1492 uit Huelva (Zuid Spanje) met de Santa Maria, bijgestaan door de Pinta en Nina, via de Canarische Eilanden zeilden ze vijf weken naar het Westen. Op 12 Oktober om 02:00 ziet een uitkijk van de Pinta voor het eerst land, ze komen aan bij San Salvador (Bahamas). Ze ontdekken daarna delen van Cuba en Domicaanse Republiek waar de Santa Maria verloren gaat. Columbus besluit terug te zeilen naar Spanje op de Nina, begeleid door de Pinta. Tijdens een storm raken ze elkaar kwijt en de Nina komt uiteindelijk aan op Santa Maria (Azoren) terwijl de Pinta in Baiona het nieuws over de Nieuwe Wereld verspreidt.

Wij vertrekken de volgende ochtend met het eerste daglicht uit Baiona met als doel Porto, Portugal. Een stevige tocht van 70 mijl (130km) dus we zijn goed voorbereid, in de pilot (vaarwijzer) worden we een beetje bang gemaakt. "The Nortada blows from 14:00 till sunset and increases as much as up to 7 Beaufort". De "Nortada" is een Noordelijke zeewind die bij de Portugese kust 's middags gaat waaien en pas stopt als de zon onder is. De pilot gaat verder als we over de aankomst op de rivier Douro (Porto) lezen, "Tidal streams at springs up to 6-7 kts can be experienced". Met andere woorden op de rivier kan je met springtij 7 kts stroom tegen hebben, als wij op de motor op vol vermogen varen dan varen we 7,5 - 8 kts dus dat is niet zo lekker!

Met deze waarschuwingen in het achterhoofd vertrekken we met wat spanning in de benen, het is behoorlijk fris en geen wind. We trekken in de havenkom het grootzeil er alvast op en motoren naar buiten. Eenmaal een stuk op zee hebben we genoeg wind en de motor gaat uit. Als we net onderweg zien we dolfijnen en ze komen ook bij de boot kijken, we zijn razend enthousiast! De Nortada en stroom zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon, we genieten ervan en maken een filmpje. Anderhalf uur later valt de wind weg en moeten we motoren, dat gaat altijd enorm tegen mijn principes in maar goed we willen Porto ook graag halen! We motoren maar een half uurtje en kunnen verder zeilen.

De wind trekt steeds meer aan, het woord "Nortada" valt en we twijfelen over wat ons te wachten staat. De wind trekt aan tot windkracht 6 en we reven het grootzeil, tijdens het binnen draaien een luid gemiauw! De staart van Kaat zit tussen de lijn op de lier, snel los en ze verdwijnt mokkend naar binnen.... Dat scheelde weinig.

Aan het eind van de middag zien we weer dolfijnen en ze blijven wel 20 minuten bij de boot, we maken super mooie foto's en filmpjes en zijn allebei door het dolle heen. Inmiddels kan het volle zeil er weer op en we lopen heerlijk richting Porto. Bij aankomst zeilen we de rivier op en treffen 3-4 kts tegen stroom maar gelukkig lopen we er 7 omdat de wind ons nog even helpt.

Nadat we aangekomen zijn gebeurt er weinig, we zijn moe van de lange dag zeilen. We slapen uit en gaan rond de middag de stad in, we kiezen voor een hop on / hop off bus in plaats van lopen want onze benen zijn nog zwaar van Islas Cies! Als ik ga betalen voor drie nachtjes hier in de haven moet ik even slikken, dat wel. Maar daarna ga ik naar de bakker waar ik €3,- af moet rekenen voor brood en lekkernijtjes!

We worden bijna draaierig van alle pracht en praal van deze overweldigende stad! We weten niet waar we moeten kijken en blijven elkaar aanstoten over de mooie vergezichten die deze stad heeft. Het ene na het andere schitterende gebouw presenteert zich aan ons, de lunch vergeten we voor het gemak, we schieten mooie plaatjes en blijven elkaar vertellen hoe mooi het is. Als we de brug 'Luis I' overgaan komen we aan de kant waar alle port handelaren zitten, we zoeken een terrasje en voelen gelijk nattigheid: de ober pakt mijn tas aan en schuift onze stoeltjes naar achter, dat zijn we niet gewend want in Spanje lieten ze ons liever links liggen omdat Engels praten lastig was. We drinken en eten wat lekkers, we worden een poot uitgedraaid zonder dat het zeer doet....

Het is inmiddels al 17:00 en we lopen richting "Graham's", een bekende port boer, die sluiten om 17:30 dus het wordt "Churchill's". Ook hier zijn we te laat voor de toer, beetje gek want we zijn zo gewend aan het laat leven van de Spanjolen geraakt maar goed we kunnen nog proeven! De basics van port wordt ons heel goed uitgelegd en we drinken een witte, reserve en een 10 jaar oude. De witte is een slag apart, de reserve is min of meer de basis van port (grote vaten 500 ltr) en 10 jaar oude heeft 10 jaar in een kleiner eikenvat gerijpt. Quint dit klopt toch he? Alle drie smaken ze goed maar vooral het verschil tussen de reserve en de 10 jaar gerijpte is bijzonder, een beetje brutaal vragen we of we ook 20 jaar oude mogen proeven (Bucketlist van Quinten). Zonder dat we er iets voor hoeven te betalen krijgen we een proef glaasje, wat een fijne service. Het laat zich raden dat deze 20 jaar oude nog veel lekkerder is, we kijken even naar de prijzen en nemen een 10 jaar oude fles mee naar de boot. Als we een lekker gezellig avondje samen zijn gaan we eens open trekken.

De Uber terug naar de boot kost €3,50. We trekken onze poot langzaam terug...

Het is bijzonder hoe van de ene wereld zo de andere in duiken, we genieten met volle teugen. We denken terug aan een maand Galicië, het was een absoluut hoogtepunt en we hebben enorm genoten van alles wat deze streek te bieden heeft! De voorraad kasten liggen vol met Albariño en andere Galicische lekkernijen. We zijn dankbaar om dit allemaal meegemaakt te hebben.

Liefs!

Reactie schrijven

Commentaren: 17
  • #1

Janny (donderdag, 03 september 2020 21:10)

Het toppunt van genieten
    Goed bezig jullie ��

• #2

Nancy (donderdag, 03 september 2020 21:41)

Weer met veel plezier jullie blog gelezen! Wat een avontuur. We zijn benieuwd
    wat jullie nog meer gaan beleven. Nog veel plezier en tot de volgende blog! Fred en Nancy

• #3

Janine (donderdag, 03 september 2020 21:49)

Tja wat zal ik ervan zeggen: WAUW die foto's. En weer een prachtig verhaal. Ik zie jullie genieten, echt mooi
    Xxx

• #4

Sonja en Piet ( njoy ) (donderdag, 03 september 2020 22:14)

1 woord ....... GEWELDIG !!

• #5

Walter en Yvonne (donderdag, 03 september 2020 23:00)

Gaaf die reis zo, leuk om te volgen, lekker genieten daar. Beetje Jaloers
    W&Y

• #6

Jef en Door de Weijer (donderdag, 03 september 2020 23:54)

Het is prachtig, zowel het verhaal als de foto's. En het is fijn om jullie zo gelukkig te zien. Veel liefs.

• #7

Nadieh (donderdag, 03 september 2020 23:57)

Wat een avontuur, super om te zien en te lezen dat jullie zo genieten. Liefs!

• #8

Ine (vrijdag, 04 september 2020 00:14)

Wat 'n leven!!
    Prachtige verhalen en foto's!

• #9

Carl (vrijdag, 04 september 2020 01:54)

Brilliant mate enjoy !!!!

• #10

Henri (vrijdag, 04 september 2020 08:00)

Fijne maand gehad. Hopen op dezelfde mooie tijd in Portugal. Liefs

• #11

Piet (vrijdag, 04 september 2020 09:45)

Super vakantie met mooie foto's, tof voor ons om te lezen en jullie zien genieten. Veel plezier nog.
    P.s. Oliver, is de was nog mooi of rose en gekrompen?

• #12

Mutti (vrijdag, 04 september 2020 10:31)

Wat een geweldig verhaal met prachtige foto's. Tot gauw . Dikke kus , Mutti

• #13

Ad van den Aker (vrijdag, 04 september 2020 16:00)

Fantastisch allemaal , wij genieten met jullie mee als we deze verhalen allemaal lezen.
    Ik ga me ook maar een flesje port/10 jaar in huis halen om bij het zien en lezen een beetje in die zelfde sfeer te komen .
    Jullie zullen nog wel even in de buurt van PORTO blijven neem ik aan.
    geniet er van , wensen jullie nog een heel mooie tijd daar in PORTO XXX

• #14

Jessica Louer (vrijdag, 04 september 2020 18:59)

Wat super om jullie te mogen volgen!
    En wat een pracht foto’s.
    Genieten maar lekker samen.

• #15

Pierre Merens (vrijdag, 04 september 2020 21:04)

Wat een mooie reportage weer, en prachtige foto’s ! En als jullie Porto mooi vonden, dan zullen jullie écht kicken op Lisboa...wel voorzichtig zijn, de Corona maatregelen zijn daar heel strikt, mondkapjes verplicht (op 15 september is Portugal weer in « noodtoestand » , een verwittigd man en vrouw is er 2 waard :-)

• #16

Carla (vrijdag, 04 september 2020 23:02)

Weer een prachtige belevenis, gelukkig dat je tegenwoordig geen rolletjes foto's meer moet laten ontwikkelen. Hahahaha, fijne reis weer.

• #17

Black Moon (zaterdag, 05 september 2020 19:24)

Heerlijk verhaal weer! Groetjes vanuit Baiona ;)