't Ei van Columbus

Door: Oliver
Na onze vorige blog hebben we Karlijn haar verjaardag gevierd op woensdag, we zijn dinsdag verplaatst van de ankerplek bij Culatra naar de jachthaven van Olhao. We hadden wat negatieve dingen gelezen over die haven, we hebben even gebeld en ze hadden nog wel een plekje gelukkig!

Met hoogwater varen we naar de haven want tussen Faro en Olhao is een soort Waddengebied, Ria Formosa, met vele zandbanken en eilanden. De vaargeul is wat ondiep dus vaart wat lekkerder met extra water onder de boot. Het aanvaren van het laatste stukje was een beetje onduidelijk, we moeten vlak langs een steigertje varen in een vaargeul van 6 meter breed maar uiteindelijk liggen we op een mooie plek. Van de onvriendelijkheid merken we niks, we worden goed geholpen en mogen voor het wintertarief liggen wat officieel pas vanaf 1 Oktober in zou gaan. Ik sneak even de stad in om een kadootje voor Karlijn te gaan scoren, dat wordt een tochtje van anderhalf uur lopen haha en bijna het winkelcentrum uitgekieperd want ik was mijn mondkapje verloren onderweg. Gelukkig kreeg ik van de jongen in de winkel een nieuwe.

Woensdag is Karlijn jarig, de crew van de Fleur de Lis hebben 's op dinsdagavond al slingers opgehangen. Helaas zag Karlijn het tijdens het naar bed gaan haha. Net na twaalven wordt Karlijn gebeld door zingende familie, super leuk! 's Ochtends moet Karlijn verplicht blijven liggen en versier ik de boot verder, Karlijn is blij en we hebben van mijn ouders nog een pakketje gekregen dus die pakt ze uit. Het is fantastisch om te lezen dat iedereen zo zijn best heeft gedaan een mooi kaartje te schrijven, we missen het thuisfront en op dit soort dagen moeten we dat even een plekje geven. Ik ga op jacht naar een taart, de buren (zeiljacht Primevere, ook Nederlanders) en Fleur de Lis komen taart eten. De buren zingen voor Karlijn en een fles rosé en Fleur de Lis komt ook met een kadootje, super leuk! 's Avonds gaan we een cocktail drinken en sushi eten, het sushi etablissement is niet geweldig een soort voetbalkantine met kerstverlichting maar de sushi is lekker en we hebben leuk gezelschap!

Het weerbericht voor onze oversteek naar de Madeira Archipel is een beetje veranderd dus we stellen het vertrek uit naar Zaterdag, we verlengen het havenverblijf met twee dagen zodat we uitgerust aan de oversteek kunnen beginnen en we moeten nog wat klusjes doen. Karlijn hijst me de mast in voor een controle van alle verstaging, verversen de motorolie en ruimen de boot op.

Zaterdag is het zover; we gaan vertrekken naar Porto Santo, dat is het eilandje wat we het eerst tegenkomen in de Madeira groep. Het is 485 mijl (900 km) en we denken daar 4 dagen over te doen, de weersvoorspelling is zaterdag West windkracht 3 en dan zou de wind naar het Noorden draaien, zondag 8 uur windstil en dan stabiel Noordoost windkracht 4. Onze eerste echte oceaan oversteek, gezonde spanning maar we hebben er ook wel zin in. Voor mij is dit een nieuw hoofdstuk van mijn jongensboek.

We moeten vertrekken met laag water, dat is niet ideaal want het is behoorlijk krap in het vaargeultje. We halen de kiel nog door de zachte modder en varen samen met de Primevere de rivier op, om 11:30 zijn we buiten en we krijgen mooie foto's toegestuurd. De wind is pal tegen, maar strak aan de wind loopt onze boot het best dus de motor kan uit en we zeilen naar het zuiden! We passeren de grens 1000m waterdiepte na twee uurtjes, we loeren voor walvissen en dolfijnen maar niks! De wind draait naar het westen en neemt toe zodat we een rif in het grootzeil zetten, we sturen wat meer naar het zuiden dus we lopen als een trein. Om middernacht tikken we de eerste 76 mijl af, gemiddeld bijna 6 knopen.

Zondag ochtend om 10:00 valt de wind weg en starten we de motor, die kan om 14:00 gelukkig alweer uit. Aan het begin van de avond moeten we weer een rif zetten en knallen met 7- 7.5 kts de nacht in en we kunnen weer richting Porto Santo sturen. Maandag draait de wind naar het noordoosten, pal van achteren, door de hoge golven kunnen we niet voor de wind zeilen dus we kruisen het af. We krijgen bezoek van misschien wel 50 dolfijnen, we hadden deze soort nog niet gezien maar gelukkig heb ik een "Marine mammal field guide for the world" en ik zie dat we gezegd zijn met bezoek van de 'Atlantic spotted dolphin', een kleine neef van Flipper (de bottlenose dolphin). Middernacht klokken we 146 mijl, gemiddeld 6.1 kts lekker!

We hebben nog 129 mijl te gaan dus we hopen 's avonds laat aan te komen. 's Middags kan het rif eruit en tegen de avond valt de wind een beetje weg, 18:30 zien we Porto Santo in de verte liggen maar we worstelen uiteindelijk tot middernacht. 00:30 valt het anker, we liggen wat krap maar zijn allebei doodop. De volgende ochtend komt er een beter plekje vrij en verhuizen we.

Resumé; Karlijn was heel ziek tijdens de oversteek helaas, overdag ging het wat beter en de laatste dag ging het ook beter. We hebben de wachtjes min of meer verdeeld in overdag en 's nachts, waarbij Karlijn de dag pakte en ik de nacht.

Mijn verwachtingen over dit soort oversteken zal ik bij moeten stellen, ik had er een te romantisch beeld van denk ik. Zoiets van lekker hard zeilen, boekje lezen, beetje nautische onderlegd voor je uit kijken en positietje in de kaart zetten en tevreden concluderen dat we nog een paar mooie zeedagen te gaan hebben. Het was echter veel zeilwisselingen (reven), vaak koers aanpassen en alles krijgt behoorlijk op zijn donder dus we moeten veel controleren en het geeft ook wat onrust. Toen we vlakbij Porto Santo waren vond ik het enorm frusterend dat we het laatste stuk niet goed konden zeilen. Onderweg heb ik het boek "Into the Wild" gelezen, over een dromer die gaat zwerven door Amerika en uiteindelijk sterft in Alaska. Het is een prachtig boek maar de parallel van de dromer grijpt me bij mijn keel. Je dromen najagen het gaat niet altijd vanzelf misschien sterkt me dat juist wel weer. Het boek is trouwens verfilmd, kijk maar snel lieve volgertjes! Ook Reizen Waes heeft een aflevering erover

Het viel allemaal tegen en liet ons twijfelen aan het waarom, dat heeft even tijd nodig om te bezinken denk ik. Desalniettemin zijn we waanzinnig trots op onze prestatie, we zijn toch maar even dat stuk oceaan over gezeild! We hebben veel geleerd en de klussenlijst is uitgebreid met handigheidjes voor de volgende oversteken.

Na aankomst hijsen we de Q vlag (gele) omdat we in quarantaine moeten, de volgende ochtend melden we ons bij de haven en om 12:00 mogen we aan wal komen voor de COVID test. We zijn met 4 boten, 3 Nederlandse en een Deens stel. De test viel opzicht mee en we zouden via de email de uitslag krijgen. De volgende ochtend krijgen we de uitslag, allebei negatief dus ready to go.

Porto Santo, vertaald: Heilige Haven. Voor ons zeker! Een klein puntje in de oceaan noordoost van Madeira, het is 43 km2 groot en heeft zo'n 5500 inwoners. Het eiland is ontstaan door vulkanische activiteit en pas ontdekt in 1418 door twee Portugezen die er tijdens een storm per ongeluk verzeild raakten, vandaar de naam: Porto Santo. Het werd bevolkt vanaf 1420 en vandaag de dag leeft het voornamelijk van het toerisme. Het is vaak bewolkt omdat de lucht vanaf de oceaan over het eiland moet, gelukkig ook regelmatig zonnig! Het eiland heeft een heerlijk eilands sfeertje, Boudewijn Buch zou er ontzettend blij van worden. Ook denk ik dat dit eiland een hoger "Landrover Defender percentage" heeft dan Terschelling! Heerlijk.

Wat ook interessant is, tenminste wat ik interessant vind, Christopher Columbus heeft hier een aantal jaar geleefd. Zijn zoon Diego is hier geboren, zijn oude huis is nu een klein museum. Tenminste twee muren zijn origineel, de rest is nieuw haha! Heel lief museumpje en ik was de enige bezoeker maar het stelde weinig voor. Het enige originele naast de twee muren is een kist waar hij zijn spullen in bewaarde aan boord van de Santa Maria.

Langs de kademuur bij de haven zien we veel muurschilderingen van andere zeilers die hier geweest zijn, we zien wat bekende namen waarvan we de blogs gevolgd hebben.

Morgen vieren we mijn verjaardag en gaan we mooie wandelingen maken, na het weekend zeilen we richting Madeira is het plan!

Veel liefs!

Reactie schrijven

Commentaren: 19
  • #1

Kitty van Ommen (donderdag, 08 oktober 2020 21:12)

Wat is het weer een mooi verhaal, het leest lekker Oliver! Vooral de stukjes over de geschiedenis vind ik erg leuk.
    Ik kan mij goed voorstellen dat je je verwachtingen soms wat moet bijstellen maar jullie zijn al heel ver gekomen. Fijn dat jullie de Q vlag weer naar beneden kon halen.
    Op naar het volgende avontuur. Oliver morgen een fijne verjaardag!

• #2

Ad van den Aker (donderdag, 08 oktober 2020 21:19)

Ik merk wel ,het is niet allemaal zonneschijn maar wel veel interessante belevenissen
    waarop je straks trots terug kunt zien . Nu even het eiland Madeira verkennen en jij Karlijn weer helemaal fit . Ga maar lekker wat zwemmen want de temperatuur is daar wel
    fijn denk ik , daar knap je zeker van op .XXX
    Ol een prettige verjaardag morgen maak er maar een fijne dag van . XXX

• #3

Pierre Merens (donderdag, 08 oktober 2020 21:57)

Leuk dat jullie (onverwacht?) mijn tip volgden over Porto Santo, de foto’s doen me nostalgisch aan ons laatste verblijf terugdenken, ik hoop dat het daar meevalt ! Proficiat met de oversteek, als er volgende keer plaats is aan boord wil ik best mee :-)

• #4

Mutti (donderdag, 08 oktober 2020 22:18)

Deze reis naar Madeira is toch alweer een hindernis die genomen is . Even uit het mobiel bereikbare gebied was ook voor het thuisfront spannend maar gelukkig werkte het communicatie systeem en konden we toch op de hoogte blijven van jullie reis. Die alweer zwaar was. Des te groter is dan ook weer de euforie over het veilig bereiken van de bestemming. Geniet van de komende dagen rust en tot morgen aan de telefoon voor de felicitaties. Dikke kus , mam

• #5

Pap (donderdag, 08 oktober 2020 22:31)

Prachtig reisverhaal weer, wat een enorme ervaring om dit allemaal mee te maken, maar ook wel erg spannend allemaal en dat niet alleen voor jullie......
    Blijven genieten is het devies en hopelijk overwint Karlijn snel de zeeziekte om samen jullie mooie dromen na te kunnen streven.
    Geniet morgen van je verjaardag en we bellen, groetjes en dikke kus, Pap

• #6

Nancy (donderdag, 08 oktober 2020 22:50)

Weer een mooi geschreven blog Oliver! Het stukje waarin je je verwachtingen moet bijstellen is mooi verwoord en heel moedig dat je dit met ons deelt. De film 'into the wild' heb ik gezien, prachtige film. Al met al kunnen jullie zeker super trots zijn op jezelf! Alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van Karlijn en alvast gefeliciteerd met jouw verjaardag morgen. Geniet ervan!

• #7

Marelief (donderdag, 08 oktober 2020 22:58)

Mooi blog Oliver! Wat jammer dat Karlijn zo zeeziek is geweest. We hopen dat jullie heerlijk gaan genieten van de eilanden daar. En alvast een hele fijne verjaardag!!
    Liefs van Eric en Karin

• #8

Thijs (donderdag, 08 oktober 2020 23:08)

Mooi hoe je het beschrijft ik krijgt m'n gezin onderandern mee op reis door die romantische plaatjes... als we dan vervolgens met windkracht 7 op zee zitten en wordt aangestaard met z'n blik van jij kunt je romantiek vanavond wel vergeten Menger ;)

hihi het zal wel los lopen.

Leuk stuk goede reis verder Groet, Thijs

• #9

Henri (vrijdag, 09 oktober 2020 00:04)

Prachtige foto's
    Hoge pieken en diepe dalen. Maar je krijgt die lach niet van mijn gezicht met een goed glas wijn doet wonderen

• #10

Alex (vrijdag, 09 oktober 2020 02:52)

Mooi tochtje tot nu toe karlijn en oliver. Goed bezig. Echte offshore tijgers :) ben echt benieuwd naar de oversteek straks. Wat een avontuur echt super stoer. Stay safe en goede vaart!

• #11

Lieve Vandermeulen (vrijdag, 09 oktober 2020 06:31)

Wat een heerlijk reisverslag waarop we weerom getrakteerd worden.
    En de foto’s... ook niet te versmaden.
    Het is niet altijd evident zulke trip met zeilboot maken, neen, maar onverwachte situaties scherpen alertheid en vindingrijkheid zeker aan.
    De foto met de muur doet me terugdenken aan Cinque Terre (Ligurië).
    Benieuwd naar volgende blog.
    Hou het veilig en alvast een gelukkige verjaardag gewenst ( en... late happy birthday Katrijn).

• #12

Marianne de Nijs (vrijdag, 09 oktober 2020 08:09)

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Oliver, maak er een speciaal dagje van, dik verdiend. Want wat een avontuur weer. Begrijpelijk dat het soms zwaar is en moeilijker dan jullie dachten, maar samen kunnen jullie het zeker aan dat hebben jullie al bewezen. Prachtige foto’s ook. Geniet van Madeira!

• #13

Joris (vrijdag, 09 oktober 2020 09:27)

Mooi [indrukwekkend] verhaal weer!
    Lekker om te lezen [verborgen talent....]
    Succes en plezier......

• #14

Jaap (vrijdag, 09 oktober 2020 15:23)

Mooi verhaal. Jammer van de zeeziekte. Jullie zullen alles wel geprobeerd hebben. Ben benieuwd naar de jluslijsy met handigheidjes. Kan je die delen? Geniet verder dat doen wij ook.

• #15

Kees en Trees (vrijdag, 09 oktober 2020 21:31)

Dag Karlijn en Olivier,
    Vandaag kregen we bezoek van oma Annie en opa Ad van Karlijn. Jullie zeiltocht kwam ter sprake en natuurlijk zijn wij nu twee nieuwe volgers van jullie avontuurlijke zeiltocht. Zojuist hebben we jullie laatste bericht gelezen, het zou een bladzijde kunnen zijn uit een spannend boek. Gefeliciteerd met jullie verjaardagen! Een mooie reis, geniet van het avontuur en veel plezier, en over een tijd gezond weer hier! Hartelijke groet van Kees en Trees uit Udenhout.

• #16

Carla (vrijdag, 09 oktober 2020 21:34)

Hoi hoi, wat een mooi verhaal weer. Ik geniet van jullie reis en gelijk nog een beetje geschiedenisles erbij.
    Ik heb niet zo van die zeebenen en bewonder jullie doorzettingsvermogen. Na al dat vele water om je heen nu even genieten van de mooie eilandjes.
    Fijne verjaardag ook Oliver, Proost!!

• #17

Annie (vrijdag, 09 oktober 2020 21:54)

Wat weer een prachtig verhaal weer.endan die foto's,schitterend.minder fijn is dat karlijn weer zo ziek is geweest.als dat bij de grote oversteek ook zo gaat blijft er niks meer van over .hopelijk gaat het dan na een aantal dagen over.maar tot die tijd zou ik maar lekker genieten van zonnig madeira en alle eilanden die jullie nog bezoeken.dikke knuffel xxxoma annie

• #18

Jaap Eenkhoorn E'oord (zondag, 11 oktober 2020 11:43)

Hallo lui, weer een prachtig verhaal en mooie foto's.
    De komende tijd zal de reis op het grote water wel erg spannend worden, ik wens dan ook veel rust en ontspanning toe bij een behouden vaart!!
    Ik hoop in het volgende bericht een paar foto's te zien van een paar mooie gevangen oceaan vissen lui, w.o.een knappe tonijn of ???�� Jaap doeiiïii!!

• #19

Caroine (maandag, 12 oktober 2020)

Geweldige foto's en zo leuk om op deze manier ook een beetje mee te reizen. Geniet ervan!! En.. veilige vaart. Groetjes van de overkant:) !!