Saint Lucia

Door: Oliver

We verwachten de Nurse vroeg, ook heb ik stiekem de walstroom erin gestopt en die moet er nog even uit om discussie te voorkomen. Het duurt uiteindelijk tot 11:00 en om 12:30 is het allemaal geregeld, we hoeven maar de helft van de ‘overtime fee’ te betalen dus we zijn wel blij. Maar we mogen in de haven blijven liggen voor de prijs van een boei, als we het afschrift zien helemaal een meevaller! We liggen voor €18 per nacht met walstroom, nu wel netjes gevraagd.

We gaan het resort op, het zwembad is geweldig en het tweede zwembad nog beter! We gaan snel onze zwemspullen halen en liggen heerlijk aan het zwembad, we drinken een biertje aan de bar in het zwembad. Voor 5 minuten, daarna moeten we weg want dat zijn de corona maatregelen... Er zijn twee andere gasten, die vieren een corona vakantie. Je mag het resort niet af, wij ook niet overigens. Het voelt gek, we schuren tegen een corona maatschappijtje aan terwijl we tot nu toe zo vrij als een vogel waren. Nouja min of meer, paar keer testen hier en daar en de Kanaaleilanden waren dicht. Overigens tikken we lachend de US$26 dollar voor 4 biertjes..... Morgen lopen we wel even naar de boot als we dorst hebben.

Er varen Amerikaanse toeristen langs in bootjes, we begrijpen later dat ze een “corona vakantie” hebben. Je vliegt naar St Lucia, busje in naar je hotel, je mag het resort niet af en betaalt de hoofdprijs voor slappe tourtjes. Boottour maar je mag nergens aan wal, bustourtjes maar je moet in de bus blijven. We voelen ons aapjes die aangegaapt worden, hele gelukkige aapjes dat wel! Het voelt alsof de scheiding tussen de normale mensen en ons zich hier heel laat zien, wij doen maar wat en de rest van de wereld moet zich in een dwangbuis proberen te vermaken. We prijzen ons gelukkig.

Helemaal verzadigd van douchen, zwembadwater en snelle wifi gooien we maandag middag los. We gaan Soufriere nog eens proberen, we kunnen een klein uurtje zeilen en uurtje motoren. We hebben een boei vlak voor het stadje, de levendigheid komt ons tegemoet. Vuurtjes, dierengeluiden, marihuana geur, harde muziek en dronkemans gelal. Iemand zwemt naar de boot om om eten te vragen. Om één of andere reden kan ik hem niet afserveren en geef wat pasta mee. Of ik heb hem ff terug kan brengen met de dinghy, dat gaat me wat ver.

Dinsdag hebben we zin in de stad, vooral in een volle supermarkt! Dat valt tegen, zodra we het stadje in lopen worden we nageroepen: of we geld willen geven?! Nee?! Taxi dan?! We lopen snel door, het stadje stelt weinig voor maar we vinden wel een OK supermarkt! We doen boodschappen en zijn wel klaar eigenlijk, we vinden een leuk barretje en drinken nog even wat.

Woensdag hebben we meer plannen, we bezoeken de Botanische tuin “Diamond Falls”. Als we aan komen mogen we er in principe niet in, de locals mogen alleen in het weekend en de zeilers vallen onder de locals.... Gelukkig wordt er een uitzondering gemaakt, we moeten wel een gids nemen. Cody vertelt enthousiast over alle planten, bloemen en bomen wat erg leuk is! De waterval stelt weinig voor, omdat het water van de vulkaan komt is het zwart / grijs gekleurd en op de wand laat het een witte aanslag achter. We zien nog wel hummingbirds, heel lief vogeltje. Na een goed uur staan we buiten.

We twijfelen een beetje wat we moeten doen, we willen nog naar de vulkaan krater en modderbaden. De boatboy biedt het aan voor meer dan us$100,-, op de website is het nog duurder!! We besluiten maar eens te gaan kijken, we nemen de bus voor $1,50 en lopen nog een kilometer. We kunnen voor $35 de hele tour doen.. Haha ons voorgevoel was terecht, gewoon zelf regelen..

De krater is helemaal open, geen hoge vulkaan. We ruiken de zwavellucht en zien de stoom uit de aardkorst komen, indrukwekkend. Als we er wat rondlopen zien we de modder opborrelen, een waterstroom loopt vanaf de krater naar de gemaakte baden. Wij lopen ook naar de baden, er staan emmers met “verse modder”. We smeren ons in en stappen in het warme water, 38 graden celsius ongeveer! Als we voldaan en met hele zachtjes huidjes willen douchen komen we van een koude kermis thuis. De douches doen het niet! Haha daar staan we dan, ook ben ik de handdoeken vergeten.. We spoelen ons zo goed mogelijk af en drogen wat op. Toch stappen we modderig en ik met een natte zwembroek de bus weer in. Savonds komt dezelfde man weer om eten vragen, als ik hem wegstuur (het hele dorp vraagt om geld en eten en zoveel hebben we nou ook weer niet) krijg ik een hoop bedreigingen om mijn oren. "Het is jou schuld als ik doodga van de honger vanavond" en "je kan nooit meer met 2 ogen dicht slapen". We gaan geen fijne nacht in.

De volgende dag is een vervelende dag, 3 pogingen om geld te pinnen en we verhuizen naar de Pitons. Als we aan wal komen worden we weggestuurd, de geplande hike kunnen we vergeten.. We zijn wel klaar met dit gezeur, we hijsen de zeilen en gaan naar Marigot Bay. We komen even na vijven aan, Neptune ligt er ook dus dat is wel gezellig.

Fijn dat we weer aan het resort liggen, walstroom en een zwembad. We moeten weer aan de boot werken en het is wel lekker dat we daarna even kunnen plonzen. Het bootwerk komt me mijn strot uit eerlijk gezegd. We blijven 4 dagen aan het resort, even de batterij opladen.

Dinsdag varen we naar de baai in het noorden van St Lucia, Rodney Bay. Hier kan eindelijk de windmeter vervangen worden en het juiste onderdeel voor de motor zodat die niet meer lekt. Zodra we buiten varen ziet Karlijn in de verte walvissen! We proberen dichterbij te komen maar ze blijven wat ver weg, later vernemen we dat het bultruggen zijn. We zijn wat ver naar buiten we moeten vaak overstag en varen om 15:30 de baai in. Ik spring snel in de bijboot want om 16:00 gaat de Volvo Penta monteur dicht. Net op tijd voor een apart gesprek, die man is boos op mij omdat ik geen nieuwe pomp wil kopen (á €660) maar een afdichting (á €20). Ik moet het zelf maar uit elkaar halen en hij voorziet het van live commentaar. Na een half uurtje sta ik weer buiten met het juiste antwoord onderdeeltje.

Woensdag bouwen we alles weer terug en het lekt niet meer. We gaan boodschappen doen, we varen met BB door een prachtig jachthaven terrein met enorme villas en enorme jachten. Helemaal in het hoekje is een “dinghy steiger” er zit iemand en die wil €8 om op het bootje te passen... Sinds Kaapverdië betalen we weer eens, we balen er wel behoorlijk van. Volgende keer illegaal om het hoekje leggen. We wandelen een andere wereld in! Alles is gepolijst en er zijn twee grote Malls, we lopen de Mall in en in de heerlijk koele airco lucht verlekkeren we ons aan alle pracht en praal. Duty free en wel, Karlijn scoort een nieuw badpak en we gaan naar de supermarkt. Een supermarkt waar ze weer een groot assortiment hebben! Genieten! Met volle tassen varen we nog even de watersportzaak, ook weer een goed assortiment! We zien een flexibel zonnepaneel die precies op de buiskap past, die zochten we want we komen net te kort, maar hij is $270. Dat vinden we te duur, ze hebben nog wat in het magazijn dus we gaan kijken. Het 100W vaste paneel kunnen we niet vinden, we komen terug en het flexibele paneeltje heeft dezelfde code. Lucky day! We kunnen het paneel voor $170 kopen, dat doen we!

Donderdag gaan we de haven in voor het vervangen van de windsensor. Als we anker op gaan weigert de ankerlier, we krijgen het niet voor elkaar en trekken het anker met de hand aan boord. De monteur komt aan boord en begint gelijk te jammeren, “I only follow workinstructions” en daarna weigert hij de mast in te gaan.. Handig als je een windmeter boven in de mast komt vervangen... We moeten $10 per uur betalen voor de haven of $33 voor een dag. Door deze truc zitten we al snel op 2 uur dus we blijven maar liggen voor de nacht. De windmeter werkt gelukkig en ik ga aan de slag met de ankerlier, daar ben ik de rest van de dag mee bezig.. Frustratie viert hoogtij, de buitenlanders aan de steiger hebben bovendien wat Nederlands geleerd.

De volgende ochtend installeren we het zonnepaneel en komen Sanne en Roel koffie drinken, ze zijn ook aangekomen in Rodney Bay. We verplaatsen ons weer naar de baai en gaan voor anker naast een mopperende Brit die vind dat we te dichtbij liggen. We zwaaien vriendelijk terug.

Zaterdag huren we samen met Neptune een auto en rijden naar het zuiden om de beroemde wandelroute te doen, Tet Paul (het hoofd van Paul) maar de gids weet ook niet precies waarom het zo heet. Ze vertelt over de geschiedenis van St Lucia en over wat we allemaal zien, erg leuk. Na de wandeling eten we bij een “Plantation resort”, een resort waar je nog wat mee krijgt van de natuur. Een leuk concept en we hebben heerlijk gegeten, op de terug weg gaan we nog langs een mooi baaitje en we zijn pas in het donker weer op de boot. Het licht is snel uit.

Het Formule 1 seizoen is weer begonnen en in de koffiezaak op de haven kijken we hoe Max net niet wint, de rest van de dag spenderen we op het strand en in het water. Roel en ik spreken de volgende ochtend op tijd af, we willen nog een wandeling maken op Pigeon Island. Dit is het schiereiland aan de noord kant van de baai. We varen met het bijbootje net achter de ingang, een bordje zegt dat ze op maandag dicht zijn.... We besluiten te doen alsof onze neus bloed en lopen naar het fort, daarna beklimmen we het hoogste punt: Signal Hill. Voldaan keren we terug en we worden aangesproken door een beveiliger, “you are not allowed here, what are you doing?”. Vlotjes doen we alsof we alleen even bij de duikschool kwamen kijken, niet glad genoeg blijkt want ze hadden ons bovenop zien lopen. We zeggen sorry en mogen gaan, entree hoefden we niet te betalen haha. De brutale mens heeft de halve wereld.

S Middags gaan Karlijn en ik naar de hoofdstad Castries met de bus. In your face, de stad klapt in ons gezicht. We moeten even wennen aan de drukte, wimpelen de tientallen jointjes af en op een terrasje kunnen we deze drukte even rustig observeren. Enorm kleurrijk en lawaaierig, we gaan nog even naar de markt om groenten en fruit te kopen. We hebben wel weer genoeg gehad.

We zijn wel klaar op St Lucia, het weer werkt niet mee want we hebben we een paar dagen veel wind met buien. We willen donderdag naar Martinique.

Inmiddels lonkt de terugreis op de horizon, het maakt ons allebei niet bepaald blij en we overleggen verschillende scenarios. Het plan is om eind Mei van St Maarten naar de Azoren te varen, 2200 mijl (16-18 dagen). Daar even op adem komen en van de eilanden genieten om de eindsprint naar de Engelse kust te maken, nog eens 1100 mijl (9-11 dagen). Dit is een totaal ander traject dan onze oceaan tochten deze kant op, de winden zijn veranderlijk van richting waardoor timing belangrijker is.

Voorlopig kunnen we nog genieten van de Caraïbische geneugten maar de terugreis kruipt ons langzaam onder de huid.. Eerst maar eens naar Martinique, een stukje Frankrijk in de Carieb. We kijken uit naar een goede baguette, hypermarches en het beklimmen van de vulkaan Mont Pelée. Het afscheid van het rauwere stukje Cariben doet me wel een beetje zeer.

Reactie schrijven

Commentaren: 19
  • #1

Pouwel & Marjolein (woensdag, 31 maart 2021 19:18)

Aan alles komt een eind en zo ook aan de reis van jullie. Maar gelukkig is dat nog relatief ver weg. Een mooi verhaal weer en dat resort in Marigot Bay, daar hebben wij ook ruim gebruik van gemaakt.
    Rodney Bay heeft blijkbaar een ankerliervloek want die van ons hield er daar ook mee op. Op het handje het anker omhoog gehaald. Het ging wat zwaar want er zat een stevige kei geklemd in het anker. Le Marin is een aanrader en je kan er alles krijgen voor de boot en de supermarkten zijn er prima.
    Blijf genieten zo lang het kan

• #2

Job (donderdag, 01 april 2021 08:34)

Prachtige foto's weer jongens!! Leef nog een tijdje in het hier en nu en die terugreis is voor later!!! GENIET!

• #3

Jaap (donderdag, 01 april 2021 09:15)

Leuk weer om te lezen. Ondertussen gaat hier ook het zeilseizoen weer beginnen.
    Al bijna een jaar voorbij dat je ons heb gefotografeerd.
    Sindsdien kennen we jullie alleen van de verhalen en die zijn zeer inspirerend. Geniet
    nog van waar je bent zo lang als het kan.
    Goede vaart.

• #4

Bram van Journey (donderdag, 01 april 2021 10:39)

Het is niet alle maal koek en ei daar maar natuur is prachtig.
    Mooi verslag geniet ervan voordat je het weet is het voorbij. Groetjes Bram

• #5

Jef en Door de Weijer (donderdag, 01 april 2021 13:49)

Prachtig verhaal en mooie foto's. Geniet nog maar even van je vrijheid, want de tijd gaat snel. De groeten van ons en veel liefs.

• #6

Dees (donderdag, 01 april 2021 14:16)

De eerste plannen voor de terugreis zijn gemaakt, nu weer standje rust en veel genieten. ;)
    Mooie foto's en verhaal.
    Geniet van alles wat jullie blij maakt.

• #7

Ruud Van der Zee (donderdag, 01 april 2021 20:21)

Vergeten jullie Saba en St Eustatius aan te doen, kun je de SSS eilanden schrappen uit je lijstje. Beide eilanden zijn de moeite waard.
    Ja en de terug reis, denk er even niet aan geniet van je huidige bezoek en laat de terugreis geen druk op je leggen. Alles wat je bedenkt gaat toch anders.
    Fijne tijd geniet er van

• #8

Mutti (vrijdag, 02 april 2021 10:42)

Dat is toch wel een dingetje hoor bij zo'n mooie reis....Niet alles is even mooi. Wat ik begrepen heb, hebben jullie het idee dat het mooiste al gepasseerd is. St. Vincent was zo geweldig en heeft jullie verwachtingen zo overtroffen. Niets lijkt daar meer aan te kunnen tippen. En ja .... dan komt toch het moment dat er gedacht wordt aan de terugreis. Dat komt helemaal goed er kan nu een "last " van jullie schouders vallen. Maar zover is het nog niet. Dus geniet nog maar even lekker van de prachtige omgeving , de zon , de zee en de vrijheid. Dikke knuffel

• #9

Ad van den Aker (vrijdag, 02 april 2021 12:56)

Prachtige foto's maar ook veel droefenis . Ja niet alles kan halleluja zijn ,
    dat is het " normale " leven ook niet .
    Wel goed dat jullie nu een definitieve retour reis hebben geregeld.
    Geniet nog maar een paar weekjes van de regio daar !

liefs Annie en Ad

• #10

Joke (vrijdag, 02 april 2021 16:40)

Wat is het weer een mooi eerlijk verhaal met prachtige foto’s , vooral van de schitterende bloemen, en verder genieten van alles en nog niet te veel nadenken over de terugreis , liefs,Joke

• #11

John Rodenburg (vrijdag, 02 april 2021 17:05)

Leuk verhaal en prachtige natuurfoto's.
    Al loopt het niet altijd zoals je wilt, blijf lekker genieten.

• #12

Kitty van Ommen (zaterdag, 03 april 2021 16:12)

Wat een mooi verhaal weer! Mooie foto’s en hopelijk nog een paar fijne weken voor de boeg! Genieten maar!

• #13

Jaap Eenkhoorn, EmmeloordHall (zondag, 04 april 2021 17:45)

Hallo Luitjes, het was weer genieten ondanks alle wel en wee en weer schitterende foto's lui, Super!!
    Groetjes en weer een behouden vaart, Doeïiiiiiii !!
    Jaap

• #14

Carla (zondag, 04 april 2021 23:25)

Zo moet je nog vertrekken en zo is er toch een eind in zicht. Maar niet getreurd, dat duurt nog even en dus voor nu nog maar heerlijk genieten. En wij dus ook weer....met prachtige plaatjes.

• #15

Nicole De Cuyper-Buysse (maandag, 05 april 2021 11:15)

Heel mooi om jullie verhaal te lezen. Niet alleen de ups maar ook de downs!
    Fascinerend hoe jullie omgaan met de natuur en de plaatselijke bevolking en de techniek aan boord.
    Soms slaat de schrik mij om het hart tijdens het lezen van jullie verhaal maar zoals altijd komt er een oplossing.
    Chapeau!

• #16

Yvet Beckers (vrijdag, 09 april 2021 16:30)

Hoi Oliver en Karlijn,
    Met veel heimwee (of eigenlijk fernweh) lezen wij jullie blogs. Zelf zijn we anderhalf jaar geleden teruggekomen van ons rondje Atlantische Oceaan. Heerlijk om op afstand nog een beetje mee te genieten van jullie rondje. Wisten jullie trouwens dat dezelfde Soufrière waar jullie ruim een week nog bovenop stonden vandaag is uitgebarsten?
    Groeten, Yvet

• #17

Roger Hermans (zaterdag, 10 april 2021 16:33)

Prachtig om te lezen,denk dat jullie nog een jaar nodig hebben bij terugkomst om iedereen bij te praten .

Kan mooie avond worden in Quinten zijn nieuwe tent,(uiteraard met aangepaste wijnen )

• #18

Jan van Kerckhoven (maandag, 12 april 2021 10:47)

Mooi verhaal en fotos terwijl ik dit zit te schijven sneeuwt het hier dus ik zou zeggen hou het nog maar een tijdje vol daar groeten .

• #19

Terry (vrijdag, 16 april 2021 21:08)

Prachtig wederom! En ja geniet van jullie vrijheid want wij proberen ons te vermaken in onze dwangbuis. Dat hebben jullie goed verwoord. Maar des te meer geniet ik mee van jullie verhalen en prachtige foto's!