Kruispunt SXM

Door: Oliver

We hebben genoten van de stad Fort de France ook al was er veel dicht. We lagen voor anker midden in de stad wat erg leuk was, we hebben de boot al vast bevoorraad voor de grote oversteken die voor ons liggen want het schijnt op Martinique het goedkoopst te zijn en we liggen vlakbij de winkels. Na een dag slepen hebben we bijna alles wel denken we. Voor Karlijn apart want ze gaat de oversteken niet mee maken maar wel het zware werk, daar ben ik haar erg dankbaar voor! Dinsdagochtend gaan we voor de corona PCR test, we zijn op twee verkeerde locaties en hebben inmiddels een uur gelopen waarvan de helft steil naar boven.. Enigszins bezweet schuiven de staafjes in onze neusjes, het is gratis in Frankrijk dus die winst hebben we binnen!

Voor vertrek naar St Maarten moeten we nog diesel en water halen, er zit een klein jachthaventje achterin de baai. We motoren door 25-30 kts wind met een slakkengangetje naar de haven, als we aan de lagerwal moeten aanleggen slaat de motor ineens uit.... Ik ren naar voren om het anker erin te gooien maar gelukkig start de motor snel weer, het anker weer omhoog en in de loeiende wind liggen we tegen de dieselsteiger aan te rijden. We kunnen voor €16,- de haven in en dan hebben we daar gratis water dus dat doen we maar snel!

We vertrekken uit Fort de France met een mooie weersvoorspelling, ik heb er zelfs zin in! Karlijn wat minder. Het is 250 mijl naar St Maarten, een dag of 2 maximaal reken ik uit maar stiekem hoop ik op een uurtje of 18. Wat met de windvoorspelling niet eens zo gek zijn.....

We vertrekken met veel wind de baai uit en zodra we naar het Noorden draaien kan er wat meer zeil op, de wind blijft van achter komen terwijl er Oosten wind voorspelt was, even voorbij de vulkaan Péle valt de wind weg en motoren we een uurtje. Ondertussen speelt Freek de eerste van 3 finale wedstrijden van de Eredivisie Volleybal, we kunnen het volgen en net na een ontzettend spannend ontknoping varen we het bereik van Martinique uit. De hengel gaat af, de molen giert het uit als ik aansla breekt de lijn. Helaas!

Toch een beetje onwennig zeilen we de nacht in, Karlijn is wat katterig en ik erger me aan de veranderende winden. Met veel wind tussen Martinique en Dominica zet ik een extra rif en zodra we achter Dominica zijn kruipen we maar vooruit, reven er weer uit. Ik schrijf enkele krachtermen het logboek... 's Ochtends vroeg horen we het water klotsen onder de vloer..... We denken een lekkage aan de motor, ik pomp de 8 liter water weg en doen alle afsluiters dicht. Ook doet de accumonitor het niet meer, deze geeft aan hoe vol de accu nog zijn. Tussen Dominica en Guadeloupe maken we weer mooie vaart en het zonnetje schijnt, zo hoort het! We komen achter Guadeloupe en de wind draait met ons mee, plat voor de wind. We draaien de klapperende fok weg en na een uurtje kan mijn zeilers hart dit niet meer aan, we zetten de fok uit met de boom. We vlinderen zo met een mooi gangetje verder, het duurt een uur en de wind draait plots 90 graden. Na een innige omhelzing met de mast, spiboom en een kusje voor de zeereling is de boom weer weg. Aan mijn danspasjes zal het niet liggen. Er klotst weer water onder de vloer, ik proef en het is zoet water... Ik snap er niks van maar pomp het weg en stel het onderzoek uit naar St Maarten.

's Avonds passeren we het eiland Montserrat en de wind trekt wat aan en van 18:00 tot 24:00 klokken we 6 kts gemiddeld! De nacht blijft de wind staan en we passeren St Eustatius om 05:30, we verleggen koers naar St Maarten en Karlijn neemt de wacht over. Ze stuurt ons tussen de geankerde tankers door en voorbij het eiland staat er weer heel veel wind, ze haalt me uit bed en samen reven we de zeilen en reven ze nog even verder. We hebben 25 kts wind en de zee is rap tempo weer veranderd in een wilde wasmachine. Allebei suf van weinig slaap en het wilde hobbelpaard waar we ineens opzitten zijn we er wel klaar mee, het helpt dat we St Maarten zien liggen. De wind neemt geleidelijk af en even voor de middag krijgen we nog een enorme regenbui over ons heen, we arriveren kletsnat in een stukje Nederland; St Maarten.

We ankeren voor het strand van Simson Bay, als ik ga inklaren blijkt dat een beetje lastiger dan gedacht. We hadden van tevoren toestemming moeten vragen, het duurt nu even wat langer. We mogen wel de lagoon in, de brug draait om 15:00. Sinds vertrek uit Nederland zijn we geen brug meer gepasseerd en het is ook heel Hollands bruggetje, we ankeren in 2.5m diep water in de lagoon naast onze Belgische vrienden Sanuti. Online hebben we onze aanvraag gedaan voor inklaren en toestemming gekregen, ik ga naar het kantoor maar wordt wederom weggestuurd want we moeten een mailtje krijgen dat we mogen komen. OK.

We drinken een borrel met Sanuti, ze zijn zich aan voorbereiden op de oversteek naar de Azoren. De volgende ochtend hebben we nog geen email, we gaan toch maar even naar de bootwinkeltjes Budget Marine en Island Water World. Een hemel, we weten niet waar moeten kijken want ze hebben hier alles !! We besluiten toch maar weer even bij de immigratie te gaan kijken, Karlijn dit keer die straalt misschien wat vriendelijkheid uit.... Er was van alles misgegaan, ze gaan het proberen te regelen vandaag maar geen garantie. We moeten naar de boot en wachten. Burgerlijk ongehoorzaam als we zijn, we gaan naar de  St Maarten Yacht Club (tegenover de immigratie...). We hebben namelijk gehoord dat we hier bitterballen en frikandellen kunnen krijgen! Een feestmaal wordt ons voorgeschoteld en de eveneens feestelijke rekening betalen we lachend! Ondertussen hebben we mail, we mogen inklaren. Karlijn vaart naar het kantoor en het is toch gelukt, we zijn ingeklaard op St Maarten.

Het weekend staan we vroeg op, we volgen de twee volleybal finales gespannen. Zaterdag een masterclass van Dynamo (Freek) in Groningen en zondag pakken ze de landstitel thuis! Genoten van de spanning en we zijn zo blij dat Freek zijn harde werk heeft kunnen belonen. Als we filmpjes zien van omhelzingen met Henri en Sandra beseffen we dat de afstand zo groot is en we troosten elkaar.

We hebben nog twee weken samen voor mijn ouders komen en we naar het vakantiehuisje verkassen, we willen de eerste week benutten door bootklussen te doen. De lekkage vinden we bij de boiler, er is zo'n 40 liter drinkwater verloren gegaan... De boiler brengen we weg om te laten lassen. De accumonitor is stuk, ik bestel een nieuwe die mijn ouders meenemen. Tussen het klussen door hebben we veel sociale activiteiten, Saetta is ook weer aangesloten en dinsdag gaan we voor het eerst in lange tijd weer eens ouderwets op stap! Live muziek en een grote dansvloer aan de lagoon waar om 00:30 de muziek uit gaat.

Met de dinghy varen we naar het Franse deel, het inklaren gaat hier wat simpeler; op een computer vul je alles zelf in en de man achter de kassa controleert je paspoort en 10 minuten later ben je ingeklaard. Zo kunnen we het hele eiland rondzeilen zonder gedoe. We doen boodschappen bij de Super U en verslikken ons in dure glazen rosé. Aan de Franse kant van de lagoon zien we enorm veel wrakken in de baai, aan de Nederlandse kant lijkt het redelijk opgeruimd naar orkaan Irma in 2017.

Vrijdag vertrekt Sanuti naar de Azoren, we zwaaien ze uit en voelen de spanning. We maken de laatste klussen af, de gelaste boiler sluit ik weer aan en droevig genoeg lekt hij nu nog meer op de nieuwe las..... Vloekend doe ik nog wat onderhoud aan de motor wat uiteindelijk tot laat in de middag duurt, nog meer gevloek maar we kunnen weg. We willen de laatste week samen graag lekker genieten van wat het eiland te bieden heeft.

Zaterdag om 10:30 passeren we de brug en zeilen richting Marigot aan de Franse kant. We passeren de landingsbaan van het vliegveld, iconisch voor St Maarten. Als om de ZW punt heen draaien klapt de wind in ons gezicht, in de verte zien we ook nog een fikse bui (squall) aankomen. We reven flink en wachten op wat gaat komen, de bui lijkt voorbij de trekken en we stuiteren inmiddels tegen wind en golven richting Anguilla. De wind uit de bui krijgen we nog wel over en we krijgen het even flink te verduren. We moeten veel slagen maken maar uiteindelijk valt het anker in de baai van Marigot in prachtig helder water. We doen boodschappen, althans dat was het plan maar het is één of andere feestdag dus alles is dicht. Zondagochtend hebben we wel succes, we vertrekken gelijk naar een mooie baaitje verderop; Anse Marcel.

Na twee en half uur ploeteren tegen wind en golven arriveren we in het prachtige baaitje. We ankeren tussen wat moorings, aan het eind van de middag komt er een enorme catamaran achter ons liggen. De Franse schipper komt nog even een praatje maken, zijn boot ligt aan een ketting van 25m en met draaiende winden moeten we goed oppassen waarschuwt hij. Wij geloven het wel en slingeren de barbecue aan. Die nacht liggen we behoorlijk te klotsen en de woorden zijn toch wel blijven hangen bij mij maar er is weinig aan de hand als ik ga kijken. De volgende ochtend gaan we snorkelen en als ik even om kijk naar de boot liggen we er een paar meter bij de cat vandaan.... We zwemmen terug en gaan toch maar ergens anders liggen, er is weinig ruimte waar we beschut liggen dus we ankeren wat dicht bij het toegangskanaaltje naar de marina. We zijn Frankrijk, daar maakt het allemaal niks uit redeneren we..

De volgende ochtend wordt er behoorlijk stevig op de romp geklopt en onze schildpad-techniek lijkt niet te werken, de havenmeester is op zijn baguette getrapt en we moeten verder weg gaan liggen. We zeggen dat we vandaag toch vertrekken dus geen probleem! Hij mokt nog wat verder en druipt af. We varen de haven in om de watertank te vullen en als ik af wil rekenen zegt de pompbaas "for what?" Uhh yes the water. "You only took 200 liters, that's for free my friend". Super! Doei!

We moeten om het Noord puntje van St Maarten heen om naar het eiland Tintamarre te gaan, het is behoorlijk onstuimig en een ruig ritje. Als we aan de boei liggen merken we dat het ook aan de boei niet echt rustig is, we slingeren behoorlijk. We snorkelen wat maar het zeewier zweeft als het ware over de bodem met de golven en Karlijn is snel heel duizelig. We pakken onze spulletjes en stappen in de dinghy, de rest van de dag zitten we op het strand. Bij de ondergaande zon hebben we een romantisch diner voor twee.

Na een vreselijke nacht vertrekken we om 08:30 naar Oyster Pond, pap en mam huren hier vlakbij een huis dus we hebben de boot dan vlakbij. Overal worden we gewaarschuwd voor de aanloop van dit baaitje; "Do not approach with big Easterly waves / winds. Eyeball navigation is a must!". We stuiven over het water met 20 kts Oosten wind en 1-2m golven..............

We besluiten om het er maar op te wagen, het kan nooit moeilijk zijn en het is daglicht dus onze "eyeballs" zullen we de kost geven. We zien de golven over het rif breken en van de boeien klopt niks maar we varen zonder schade naar binnen ook al was het behoorlijk spannend! We zijn blij dat we er zijn en zoeken een boei uit. Ik ben hier twee keer eerder geweest maar nu is alles anders, alles is nog steeds vernield door Irma. De haven is bijna volledig weggevaagd.

Als we 's middags de wal op gaan lijkt het wel of we in een spookstad zijn beland, er worden hier en daar wel nieuwe restaurantjes geopend maar de chaos overheerst.

Morgen komen pap en mam en gaan we van boord, lekker in een vast bed slapen en even geen rekening houden met beperkte stroom en water zoals aan boord. Ook moeilijk, Karlijn en de poezen zullen niet meer terug aan boord komen...

Reactie schrijven

Commentaren: 16
  • #1

Jef en Door (donderdag, 06 mei 2021 21:04)

Nog veel plezier samen gedurende de laatste tijd. Veel succes tijdens de grote overtocht. Wij hopen dat de zee niet te wild is. Dan is het niet erg om de oversteek te maken.
    Good Luck, Oliver en Karlijn tot spoedig ziens.

• #2

PascaleVdeW (donderdag, 06 mei 2021 21:38)

Wat een leuk verslag wederom, mooie foto’s ook. Jullie hebben echt een fantastische reis gemaakt samen.
    Muttie en Luc staan al te popelen dus dat wordt gezellig morgen. Geniet van jullie vakantie samen!

• #3

Pap (donderdag, 06 mei 2021 22:10)

Weer een prachtig verhaal met een lach en een traan, maar een avontuur dat jullie nooit gaan vergeten. Zet biertje maar klaar, we zijn er bijna

• #4

Carla (donderdag, 06 mei 2021 22:56)

Een pittig verslag weer. Met al die zeetermen raak ik al gauw de kluts kwijt. Maar van die foto's word ik altijd weer blij.
    Een lach en een traan, dat zal het zeker zijn als jullie straks even een poosje gescheiden worden, maar wat een avontuur.
    Luc en Bernadette zaten vandaag nog even te stralen in Axel op het terras. Een mooie reis voor de boeg.
    Veel plezier daar samen, groetjes Carla

• #5

Ad van den Aker (donderdag, 06 mei 2021 23:07)

paar mooie dagen nog samen daar op St.Maarten
    Karlijn fijne vliegreis al vast en
    Ol veel succes bij de terugreis via de Azoren

• #6

Marianne (donderdag, 06 mei 2021 23:20)

En al weer genoten van jullie belevenissen en de prachtige foto’s. Nu even tot rust komen en genieten met de familie. En die hebben er heel veel zin in. Geniet ze samen!

• #7

Lieve (vrijdag, 07 mei 2021 05:08)

Dat was bij wijlen heftig!
    Petje af voor jullie doorzettingsvermogen.

• #8

Roger Hermans (vrijdag, 07 mei 2021 08:34)

Prachtig verhaal,geniet nog maar even en dan sterkte met de overtocht.fingers crossed
    We blijven geniet van jullie verhalen

• #9

Mutti (vrijdag, 07 mei 2021 09:07)

Laatste berichtje voor vertrek.. ik zit op Schiphol als ik jullie verhaal lees. Verhaal is eigenijk niet het goede woord , avontuur is een betere term. Laatste dagen voor Karlijn , Kaat en James aan boord, het is goed zoals het is. Veel bewondering voor de hele bemanning van de sy flyer. En dan komt het besef , het jaar is voorbij gevlogen. De droom van een klein blond mannetje met groot oranje zwemvest is uitgekomen. Een levenslange herinnering is gemaakt. We stappen nu aan boord van het vliegtuig. Tot zo. En dan eindelijk de echte knuffel.

• #10

Kitty van Ommen (vrijdag, 07 mei 2021 09:56)

Weer een mooi verhaal. Het is toch iedere keer weer spannend bij jullie aan boord. Is het de accu niet dan wel weer een lekkage. Veel plezier de komende dagen aan het vasteland!
    Zal best weer vreemd zijn slapen zonder schommeling. Fijne dagen met paps en mams.
    Olivier, we krijgen toch ook nog wel wat updates van de terugreis?

• #11

Ria Straver (vrijdag, 07 mei 2021 11:46)

Weer een prachtig verslag van jullie.
    Geniet van de laatste dagen samen.
    En voor beiden een hele goede terugreis!��⛵️⛵️ ✈️✈️

• #12

Sandra (vrijdag, 07 mei 2021 13:46)

Lieve Karlijn en Ol,
    Ik kijk uit naar je thuiskomst Karlijn maar wel met gemengde gevoelens. We weten tenslotte dat je het liefste de reis met Ol had afgemaakt maar dat je verstandelijk de keuze hebt moeten maken om terug te vliegen i.p.v. te varen. Dus ECHT opgelucht zullen we pas zijn als Ol ook Nederland heeft bereikt. Je kamer, waar je (samen met de poezen) de komende twee en halve maand zult vertoeven is klaar voor jouw komst. Het zal even duren voordat je al de belevenissen van afgelopen jaar tot je door hebt laten dringen. Wat was het een pittige maar mooie levenservaring. Geniet nog samen met Luc en Bernadette nu. Ol een veilige en rustig terugvaart, tot snel xxx

• #13

Jaap Eenkhoorn, Emmeloord (vrijdag, 07 mei 2021 16:51)

Hallo Lui, weer mooie foto's en mooi een reisverslag maar het heeft ook iets droevigs, want Karlijn gaat je verlaten en dat geeft mij toch een onprettig gevoel!!
    Maar na de grote oversteek naar huis terug zal het weerzien van jullie samen weer een extra belevenis zijn !! Beide een mooie en veilige reis terug !!
    Lieve groetjes Jaap

• #14

Ton Beeren (vrijdag, 07 mei 2021 19:24)

Dat was weer een prachtig verslag �

• #15

Jan van kerckhoven (zaterdag, 08 mei 2021 18:06)

Wederom een mooi verslag en foto’s ,fijne vacantie met vaste grond onder de voeten ,een goede terugvaart (en vlucht )gewenst en groetjes uit klooster

• #16

Annie v d aker (zaterdag, 08 mei 2021 21:26)

Ik heb weer genoten van jullie prachtig verhaal en dito foto's.jullie zullen hier,na thuiskomst,nog vaak van genieten en alles herbeleven.maar nu nog een weekje genieten van St.Maarten en van elkaar.wij kijken er naar uit om jullie weer een knuffel te kunnen geven.goede reis terug.veel liefs xxx